مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,102
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه اسب در آثار محمود فرشچیان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 94

چکیده

اسب پیش از اسلام و در اساطیر, متون کهن دینی, شاهنامه, دوره های تاریخی و آثار به جا مانده از آن دوران, دارای نقشی بسیار حیاتی, ارزشمند بود و همواره مورد ستایش قرار می گرفت و غیر از استفاده رایج آن مانند حمل و نقل و شکار, کارکردهای آیینی, اقتصادی, رزمی, بزمی, تزیینی و تشریفاتی نیز داشته است. پس از اسلام نیز با اشاره به اسب در برخی آیات قرآن کریم, متون ایرانی-اسلامی و اسب نامه ها (فرس نامه ها), از سرشت نیک و پر اهمیت این موجود سخن به میان آمده است. به طور کلی, نگاره اسب در تاریخ فرهنگ و هنر ایران, به ویژه نگارگری و نقاشی ایرانی, جایگاه ممتاز و شایسته داشته است .در آثار محمود فرشچیان نیز اسب در مضامین مختلفی تجلی یافته اما وجه تفاوت و تمایز نقش آن در کارهای وی علاوه بر کارکردهای دوره های گذشته و بازآفرینی آثار, حضور نمادین, روانشناسانه و بیان هنری ویژه و کم نظیر این حیوان می باشد. اسب در این بخش از آثار, رها از هر کارکرد, منفعت و غایت, نشانه و نماد هوای نفس, سرکشی, تزکیه, آزادی, تعالی و عمیق ترین معانی نهفته در وجود آدمی است,که کم تر در آثار گذشتگان دیده شده است. در این نوشتار ابتدا جایگاه اسب در دوره های مختلف تاریخی مورد مطالعه قرار گرفته و سپس نقش آن در آثار محمود فرشچیان بررسی شده است. تاکید بر نگرش خلاق و به ویژه بیان روانشناسانه و نشانه شناسانه اسب در آثار این هنرمند, فرضیه این تحقیق بوده است. این پژوهش نظری و با روش توصیفی-تحلیلی آثار انجام پذیرفته و هدف این نوشتار نیز بررسی چگونگی حضور اسب و بیان هنری و رمز گشایی مفاهیم روانشناسانه و نشانه شناسانه آن بوده,که در مضامین گوناگون آثار فرشچیان تجلی پیدا کرده است .

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی نبرد، امیر. (1388). جایگاه اسب در آثار محمود فرشچیان. نگره، 4(12)، 71-94. SID. https://sid.ir/paper/143062/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی نبرد امیر. جایگاه اسب در آثار محمود فرشچیان. نگره[Internet]. 1388؛4(12):71-94. Available from: https://sid.ir/paper/143062/fa

    IEEE: کپی

    امیر رضایی نبرد، “جایگاه اسب در آثار محمود فرشچیان،” نگره، vol. 4، no. 12، pp. 71–94، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143062/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button