مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,857
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ترکیب بندی در آثار پیکر نگاری رضا عباسی و دو نقاش قاجاری، مهرعلی و میرزا بابا

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 63

چکیده

ترکیب بندی جزء جدایی ناپذیر هر اثر تصویری است که ویژگی ها و کیفیت آن در نگارگری ایرانی بر عوامل متعددی از جمله مهارت و نگرش هنرمند, سلیقه حامیان هنری, تاثیرات مکاتب هنری پیشین و حتی غیر ایرانی بستگی دارد. ترکیب بندی های پیکره ای در آثار رضا عباسی با بهره گیری وی از خط پردازی روان و موزون و استفاده از سنت های تصویری گذشته, نمونه های کاملی را به نمایش می گذارند که در بردارنده ارزش های نگارگری اصیل ایرانی است. اما در اواخر حکومت صفویه و با ایجاد تحولات متعددی در حوزه های اقتصادی, اجتماعی و غیره, تغییرات ساختاری متعددی بر نگارگری ایرانی تحمیل شد. از جمله این تغییرات گرایش به تفکرات مادیگرایانه, توجه به فضا سازی واقع گرایانه و دوری از فضا سازی عارفانه, بهره گیری از ترکیب بندی های ایستا و تصنعی, تغییر اسلوب های فنی و زیبایی شناسی آثار و غیره است. که از اواخر صفویه و توسط شاگردان رضا عباسی آغاز و در قاجاریه به بار نشست و نهایتا, تحولات مذکور در سایه حمایت دربار قاجار سبک پیکره نگاری درباری جدیدی را پدید آورد.در مقاله پیش رو آثار پیکره دار رضا عباسی به عنوان نماینده مکتب اصفهان و آثاری از دو نقاش قاجاری, میرزا بابا و مهر علی, مورد بررسی تطبیقی و تحلیلی قرار می گیرد. در پایان, این نتیجه حاصل می گردد که نگارگری ایرانی در روند گذر از سنت گرایی به تجدد خواهی و با پذیرش عناصر وارداتی اروپایی و همچنین تغییر سلیقه حامیان با نفوذ, دچار تغییرات بنیادی شد و این تغییرات ماهیت ترکیب بندی های پیکره ای هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد. اما هنرمندان ایرانی توانستند با هم آمیزی سنت های پیشین و عناصر وارداتی جدید, سبک نویی را بنیانگذاری کنند که دستاورد مهمی بشمار می رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تهرانی، رضا. (1388). بررسی ترکیب بندی در آثار پیکر نگاری رضا عباسی و دو نقاش قاجاری, مهرعلی و میرزا بابا. نگره، 4(10)، 52-63. SID. https://sid.ir/paper/143067/fa

    Vancouver: کپی

    تهرانی رضا. بررسی ترکیب بندی در آثار پیکر نگاری رضا عباسی و دو نقاش قاجاری, مهرعلی و میرزا بابا. نگره[Internet]. 1388؛4(10):52-63. Available from: https://sid.ir/paper/143067/fa

    IEEE: کپی

    رضا تهرانی، “بررسی ترکیب بندی در آثار پیکر نگاری رضا عباسی و دو نقاش قاجاری, مهرعلی و میرزا بابا،” نگره، vol. 4، no. 10، pp. 52–63، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143067/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button