Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,826
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

850
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد و استراتژی های دانش آفرینی در دانشگاه ها

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 46

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 بهره گیری از روشها، فرآیندها و سازوکارها در چارچوب رویکرد و استراتژی های تولید، حفظ و احیای دانش در دانشگاه های پر سابقه و پیشکسوت کشور نه تنها موجب تقویت ذخایر فکری، علمی و تجربی اعضای هیات علمی و کارکنان آن مراکز می شود، بلکه الگوی مناسبی برای مراکز دانشگاهی نوپا و جوان برای برخورداری از کاربست های تولید و ذخیره سازی دانش، دریافت دانش تولید شده و موجود از صنایع و سایر دانشگاه ها می شود. توجه به این جنبه های مدیریت دانش، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را به عنوان سرچشمه های تولید، خلق و بازپروری دانش در کشور مطرح می کند.در این مقاله با تشریح ضرورت ها و تبیین انواع مخازن دانش، رویکردهای غنی سازی دانش و انتقال آن بررسی می شود، سپس استراتژی های توسعه دانش آفرینی در چارچوب قابلیت های سازمانی دانشگاه ها و اندیشه گرایی سیستمی در دستیابی به بالندگی و یادگیری سازمانی مراکز آموزش عالی بررسی و تحلیل می شوند.از راهکارهای حفظ و انتقال دانش نیروهای پر سابقه دانشگاهی که در مرحله بازنشستگی قرار گرفته اند به نیروهای جوان و پرتحرک توجه به رویکرد و نظریه پردازی در کنار ارایه مدل های عملیاتی چگونگی دانش آفرینی دانشگاه ها در نیل به توسعه پایدار ملی ضرورتی بنیادی است.برای ایجاد و هدایت وظیفه ای جدید به نام "مدیریت دانش آفرینی در دانشگاه ها" باید نقش دانشگاه های جامع و پیشکسوت با سطح بالای استانداردهای پژوهشی و آموزشی در تولید و انتقال علم را در دانش آفرینی به گونه ای نوشت که سایر دانشگاه ها بتوانند بخشی از نقش آموزشی این دانشگاه ها را انجام دهند؛ تا دانشگاه های مزبور با پذیرش وظیفه جدید مدیریت دانش آفرینی، توازنی پایدار میان رهبری وظایف تولید علم، دانش آفرینی انتقال علم و دانش و پرورش نیروی انسانی متخصص و متعهد برقرار کنند. از این نظر، نخستین رویکرد، فرهنگ سازی و تغییر بخشی از فرهنگ فعلی دانشگاه ها برای دستیابی به دانش آفرینی پایدار است. فرهنگ دانشگاه ها باید نشانگر دانش آفرینی باشد و دانش را نوعی دارایی سرمایه ای به شمار آورد. ایجاد نگرش مثبت به پرورش دانش و نظام مند کردن آن، علاقه مندی به تسهیم دانش با دیگران از رویکردهای بعدی موثر در پایداری دانش آفرینی است.در بستر تدوین برنامه های بلندمدت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور باید میان فرهنگ دانشگاه ها و طرح های مدیریت دانش تعامل تضاعفی به وجود آورد. اگر نتوان طرح های توسعه ای مدیریت دانش را با فرهنگ سازمانی دانشگاه ها متناظر نمود. مدیریت دانش در سطح کلان امکان رشد متوازن و پایدار پیدا نمی کند.به هر حال، دانشگاها باید در فرآیند دانش آفرینی پایدار ملی، زیربنای سازمانی مناسبی برای مدیریت دانش به وجود آورند. این زیربنا، استقرار مجموعه ای از وظایف، ساختارهای سازمانی و مهرت های و رفتارهایی برای استفاده از تک تک طرح های توسعه ای صنعتی و پژوهشی را امکان پذیر می سازد. پس از تدوین هدف هاف راهبردها و سیاست های کلان در برنامه های عمرانی کشور و در سطح خرد، مدیران ارشد دانشکده ها و دانشگاه ها بایدبه حمایت شدید از طرح های دانش گرا بپردازند. این دیران باید همواره با القای پیام های مبنی بر حیاتی بودن مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در فضای سازمانی دانشگاه ها همت گمارند. طرح های دانش گرا علاوه بر تعامل با اهداف راهبردی دانشگاه ها و صنعت باید با عوامل انگیزشی درازمدت اعضای هیات علمی نیز در پیوند باشند.این مقاله از مدلی که در شکل (1) ارایه شده برای تبین نقش دانش آفرینی دانشگاه ها در توسعه پایدار بهره می گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمیدی زاده، محمدرضا. (1384). رویکرد و استراتژی های دانش آفرینی در دانشگاه ها. رشد فناوری، 1(2)، 33-46. SID. https://sid.ir/paper/144974/fa

    Vancouver: کپی

    حمیدی زاده محمدرضا. رویکرد و استراتژی های دانش آفرینی در دانشگاه ها. رشد فناوری[Internet]. 1384؛1(2):33-46. Available from: https://sid.ir/paper/144974/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا حمیدی زاده، “رویکرد و استراتژی های دانش آفرینی در دانشگاه ها،” رشد فناوری، vol. 1، no. 2، pp. 33–46، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144974/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا