مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

564
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل اثربخشی فعالیت های آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتون کار با مدل یابی معادلات ساختاری

صفحات

 صفحه شروع 695 | صفحه پایان 706

چکیده

 ارتقای دانش کشاورزان در کنار سایر عوامل و امکانات تولید موجب می گردد که کشاورزان با بهره گیری مناسب و بجا از تکنولوژی, به یک سطح مطلوب و معقول در روند تولید دست پیدا کنند. تحقیق حاضر به منظور مدل یابی معادله ساختاری اثربخشی فعالیت های آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتون کار استان مازندران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی _ همبستگی انجام شد. جامعه آماری مطالعه شامل کشاورزان توتون کاری است که حداقل یک بار در دوره های ترویجی شرکت کرده باشند (N= 1500) و براساس جدول مورگان تعداد 306 نفر از توتون کاران با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه بود که روایی آن توسط متخصصان و استادانی از دانشکده کشاورزی دانشگاه منابع طبیعی گرگان و دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و پایایی آن با کمک ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. دامنه ضریب آلفای کرونباخ متغیرها از 77/0 تا 94/0 بود. یافته ها نشان داد که 12 درصد کشاورزان توتون کار اثربخشی فعالیت های آموزشی و ترویجی پیرامون ارتقای دانش را عالی, 2/28 درصد خوب, 4/39 درصد متوسط و 5/20 درصد ضعیف ارزیابی نموده اند. همچنین با توجه به نتایج مدل یابی معادله ساختاری, اثربخشی فعالیت های آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتون کار استان مازندران از عناصر مختلف تأثیر می پذیرد که مهمترین عامل مؤثر بر اثربخشی فعالیت های آموزشی ترویجی, متغیر محتوای فعالیت های آموزشی و ترویجی است که ضریب مسیر آن 325/0می باشد. متغیر تطابق فعالیت های آموزشی و ترویجی با نیاز توتون کاران نیز به میزان 302/0 در اثربخشی فعالیت های آموزشی ترویجی در ارتقاء دانش تأثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی رستمی، علی اکبر، احمدپور، امیر، و شریف زاده، محمدشریف. (1395). تحلیل اثربخشی فعالیت های آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتون کار با مدل یابی معادلات ساختاری. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 47(3 )، 695-706. SID. https://sid.ir/paper/146276/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی رستمی علی اکبر، احمدپور امیر، شریف زاده محمدشریف. تحلیل اثربخشی فعالیت های آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتون کار با مدل یابی معادلات ساختاری. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)[Internet]. 1395؛47(3 ):695-706. Available from: https://sid.ir/paper/146276/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر عباسی رستمی، امیر احمدپور، و محمدشریف شریف زاده، “تحلیل اثربخشی فعالیت های آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتون کار با مدل یابی معادلات ساختاری،” تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، vol. 47، no. 3 ، pp. 695–706، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146276/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا