مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

762
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین اولویت های صادراتی کشمش ایران در بازار جهانی

صفحات

 صفحه شروع 363 | صفحه پایان 373

چکیده

کشمش یکی از مهم ترین محصولات ارزآور کشاورزی ایران است و ایران پس از کشورهای ترکیه و آمریکا سومین صادرکننده ی کشمش جهان است. در این مقاله, با استفاده از شاخص های مزیت نسبی صادراتی, مزیت وارداتی, نسبت های تمرکز و هرفیندال-هیرشمن, به بررسی وضعیت تجاری و ساختار بازار صادراتی و وارداتی محصول کشمش در جهان در دوره ی زمانی 2011-2001 پرداخته می شود. براساس نتایج, ساختار بازار صادراتی در این دوره انحصار چندجانبة بسته بود, اما در سال 2011 نسبت به 2001 رقابتی تر شد. ساختار بازار وارداتی با نوسان همراه بود, به طوری که در بعضی سال ها از انحصار چندجانبه به انحصار چندجانبه ی باز گرایش یافت. با وجود رقابت پذیری صادراتی کشمش ایران در این دوره, رشد آن 8/6-درصد بود, در حالی که کشورهای آمریکا و شیلی رشدی مثبت داشتند. همچنین, بین مزیت صادراتی ایران و کشورهای رقیب همبستگی وجود ندارد. نتایج همبستگی مزیت صادراتی ایران و رقبا با مزیت وارداتی واردکنندگان برتر نشان داد که با افزایش مزیت وارداتی کانادا مزیت صادراتی ایران افزایش می یابد. گفتنی است چنین رابطه ای بین مزیت وارداتی کانادا و مزیت صادراتی ترکیه و آمریکا نیز وجود دارد که مهم ترین رقبای ایران در توسعه ی بازار در این کشور محسوب می-شوند. براساس نتایج, پیشنهاد می شود ایران با استفاده از عوامل بازاریابی و سیاست های تولیدی و تجاری مناسب در پی حفظ و توسعه ی سهم صادراتی خود در بازارهای هدف قدیمی و جدید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی زاده، میلاد، رفیعی، حامد، ریاحی، اندیشه، شنگایی، راضیه، و مهرپرورحسینی، الهام. (1394). تدوین اولویت های صادراتی کشمش ایران در بازار جهانی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 46(2 )، 363-373. SID. https://sid.ir/paper/146336/fa

    Vancouver: کپی

    امینی زاده میلاد، رفیعی حامد، ریاحی اندیشه، شنگایی راضیه، مهرپرورحسینی الهام. تدوین اولویت های صادراتی کشمش ایران در بازار جهانی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)[Internet]. 1394؛46(2 ):363-373. Available from: https://sid.ir/paper/146336/fa

    IEEE: کپی

    میلاد امینی زاده، حامد رفیعی، اندیشه ریاحی، راضیه شنگایی، و الهام مهرپرورحسینی، “تدوین اولویت های صادراتی کشمش ایران در بازار جهانی،” تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، vol. 46، no. 2 ، pp. 363–373، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146336/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا