مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

721
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش آیکونولوژیک «مجنون» در نگارههای دوران صفویه

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 68

چکیده

 یکی از رویکردهایی که برای بررسی محتوای متون تصویریِ غالبا غربی سودمند می باشد رویکرد آیکونولوژی (= شمایل شناسی) است. با در نظر گرفتن پاره ای از ویژگی هایِ خاص نگارگری ایرانی, این رویکرد برای مطالعه برخی نگاره های ایرانی نیز مناسب است. از نگاره های مربوط به داستان عاشقانه لیلی و مجنون, اثر منظوم نظامی گنجوی (12111141م. /608535 ه. ق), می توان به عنوان متون تصویری یاد کرد که رویکرد آیکونولوژی برای بررسی آنها, بدون هیچ پیش شرطی, نتیجه بخش است. در این راستا, تمرکز مقاله پیش رو بر خوانش آیکونولوژیک انعکاس تصویری «مجنون» در نگاره هایی از دوران صفویه (17361501م. /1148907 ه. ق) است که وی را پس از ترک قبیله خود به تصویر کشیده اند. هدف از این پژوهش مطالعه بازتاب ارزش های نمادین در نگاره ها و شرح فرهنگی و اجتماعی آنها می باشد, که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه, منجر به تولید ویژگی های بصری شخصیت مجنون در نگاره های مورد نظر گردیده است. نتیجه آن که نوع پوشش مجنون در نگاره های مورد نظر نشان از عدم وابستگی او به هرگونه سامانه و یا جایگاه اجتماعی شناخته شده در دوران صفویه دارد. ازاین رو در این مقاله, پس از معرفی اجمالی رویکرد آیکونولوژی, با استفاده از سه لایة درک معنا در این رویکرد به بررسی و مطالعه انعکاس تصویری مجنون در نگاره های دوران صفویه پرداخته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعتمادی، الهام. (1398). خوانش آیکونولوژیک «مجنون» در نگارههای دوران صفویه. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 24(1 )، 59-68. SID. https://sid.ir/paper/146818/fa

    Vancouver: کپی

    اعتمادی الهام. خوانش آیکونولوژیک «مجنون» در نگارههای دوران صفویه. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1398؛24(1 ):59-68. Available from: https://sid.ir/paper/146818/fa

    IEEE: کپی

    الهام اعتمادی، “خوانش آیکونولوژیک «مجنون» در نگارههای دوران صفویه،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. 24، no. 1 ، pp. 59–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146818/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button