مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

876
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان آموزان

صفحات

 صفحه شروع 259 | صفحه پایان 268

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده توسط زبان آموزان ایرانی انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل 140 دانشجو بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. 80 نفر از شرکت کنندگان در گروه آزمایشی در خلال جلسات آموزش زبان از آموزش مهارت های تفکر انتقادی بهره مند شدند, درحالی که 60 نفرگروه کنترل چنین آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده تحقیق جهت گردآوری داده ها شامل آزمون درک مطلب خواندن و پرسشنامه راهبردهای یادگیری (SILL) بود که به صورت پیش آزمون و پس آزمون اجرا شدند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس پردازش شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی پس از مداخله عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در پس آزمون درک مطلب خواندن داشتند (p<0.05). افزون بر این نتایج نشان داد شرکت کنندگان پس از پایان مداخله از راهبردهای فراشناختی, اجتماعی و جبرانی بیشتری در حین خواندن متون در مقایسه با قبل از شروع دوره آموزشی استفاده می کردند. درمجموع یافته های مطالعه حاضر و همخوانی آن با نتایج پژوهش های پیشین نشان داد که آموزش مهارت های تفکر انتقادی نقش مهمی در افزایش توانایی خواندن و درک مطلب و نوع راهبردهای مورداستفاده توسط زبان آموزان بازی می کند. به عبارت دیگر, حرکت به سوی آموزش مبتنی بر تفکر و بهره مندی از فعالیت هایی در راستای آموزش و تقویت مهارت های تفکر انتقادی در خلال کلاس های عادی آموزش زبان می تواند به دستاوردهای بهتری درزمینه فراگیری زبان منتهی گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدی، وحیده سادات، و ابراهیمی، ملیحه. (1396). تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان آموزان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 11(3)، 259-268. SID. https://sid.ir/paper/155332/fa

    Vancouver: کپی

    واحدی وحیده سادات، ابراهیمی ملیحه. تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان آموزان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1396؛11(3):259-268. Available from: https://sid.ir/paper/155332/fa

    IEEE: کپی

    وحیده سادات واحدی، و ملیحه ابراهیمی، “تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان آموزان،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 11، no. 3، pp. 259–268، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button