مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,356
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان با سطوح مختلف هوش هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 127

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان ایرانی با سطوح مختلف هوش هیجانی است. بدین منظور 104 دانش آموز از میان کلاس های مختلف یک دبیرستان در استان گلستان انتخاب شدند. جهت حصول اطمینان از همگن بودن دانش آموزان از نظر سطح دانش زبان انگلیسی, از آزمون سطح بسندگی زبان انگلیسی نلسون استفاده شد. سپس شرکت کنندگان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و آزمون هوش هیجانی بار- آن اجرا شد و بر اساس نتایج آزمون هوش هیجانی هر گروه به دو زیر گروه تقسیم شد. در مرحله بعد به مدت 14 هفته مهارت های تفکر انتقادی در کنار درس زبان انگلیسی به دانش آموزان گروه آزمایش آموزش داده شد و در نهایت یک آزمون خواندن و درک مطلب به عنوان پس آزمون از شرکت کنندگان گرفته شد. نتایج حاصل از این آزمون با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تی- مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نهایی نشان داد که آموزش مهارت های تفکر انتقادی تاثیر معناداری بر مهارت خواندن دانش آموزان دارد. هدف دوم این پژوهش بررسی ارتباط میان هوش هیجانی یادگیرندگان و مهارت خواندن آنان است, نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معناداری میان هوش هیجانی و مهارت خواندن وجود ندارد. هدف نهایی این پژوهش این است که آیا هوش هیجانی تاثیری بر بهره مندی دانش آموزان از مهارت های تفکر انتقادی که به آنان در کلاس آموزش داده می شود دارد یا نه؟ نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان با هوش هیجانی بالاتر می توانند به طور موثرتری از مهارت های تفکر انتقادی در درک مطلب استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، محمدهادی، و پراندوجی، فاطمه. (1391). تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان با سطوح مختلف هوش هیجانی. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 45(4)، 105-127. SID. https://sid.ir/paper/187561/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی محمدهادی، پراندوجی فاطمه. تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان با سطوح مختلف هوش هیجانی. مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1391؛45(4):105-127. Available from: https://sid.ir/paper/187561/fa

    IEEE: کپی

    محمدهادی محمودی، و فاطمه پراندوجی، “تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر مهارت خواندن و درک مطلب دانش آموزان با سطوح مختلف هوش هیجانی،” مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 45، no. 4، pp. 105–127، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187561/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا