Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی تطبیق پذیر و تخمین سطح دانش با استفاده از مدل دانش و به کمک شبکه بیزی

صفحات

 صفحه شروع 267 | صفحه پایان 280

چکیده

 در سیستم های مدیریت یادگیری همواره ارزشیابی میزان دانش یادگیران بعنوان یک مساله مهم مطرح است. روش های ابتدایی ارزشیابی دانش یادگیران تنها به محاسبه امتیاز کسب شده در آزمون هایی بسنده می کنند که سوالات آنها به صورت ماشینی قابل تصحیح باشند. مشکلی که در اینجا ممکن است رخ دهد پاسخ دهی صحیح به صورت تصادفی توسط کاربر بدون داشتن دانش کافی, و یا پاسخ دهی اشتباه بر اثر عدم دقت با وجود برخورداری از دانش کافی می باشد. از طرف دیگر به منظور بهبود فرایند یادگیری لازم است که نتایج آزمون ها به صورت تفصیلی و با تعیین نقاط ضعف و قوت کاربر مشخص شود, و بنا بر این فقط یک امتیازدهی کلی برای ارزشیابی دانش کاربر کافی نمی باشد. برای بدست آوردن سطح دانش کاربر به صورت تفکیک شده لازم است در مواردی که سوالات چند مفهوم را مورد پرسش قرار می دهند تشخیص دهیم ضعف در دانستن کدام مفهوم آموزشی عامل پاسخ نادرست کاربر شده است. در این پژوهش روشی بهبود یافته برای ارزشیابی دانش یادگیران ارایه شده است. در این روش مفاهیم آموزشی با استفاده از یک ساختار سلسله مراتبی اهداف آموزشی مدل سازی می شوند و از مدل دانش یادگیرنده برای تخمین میزان دانش او استفاده می شود. این مدل مبتنی بر شبکه های بیزی است و با در نظر گرفتن ساختار اهداف آموزشی ارایه شده است. در روش پیشنهادی برای ارزشیابی یادگیرنده از سوالاتی استفاده شده است که با توجه به اهداف آموزشی تهیه شده و پس از سطح بندی بر اساس میزان پیچیدگی به کار گرفته شده اند. در این پژوهش با ارایه الگوریتمی جدید برای روزآمد کردن گره ها در شبکه بیزی, تا حد امکان تاثیر پاسخ های صحیح تصادفی و نیز پاسخ های غلط ناشی از عدم دقت, در ارزیابی نهایی کاهش یافته اند. در نهایت با بکارگیری مدل دانش ارایه شده و استفاده از ساختار اهداف آموزشی سلسله مراتبی راه حل موثری برای سه مساله مطرح در ارزشیابی یادگیران یعنی پاسخ های صحیح تصادفی, پاسخ های غلط ناشی از عدم دقت, و تشخیص ضعف های یادگیرنده, ارایه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاردان، احمد، و کاردان، صمد. (1388). ارزشیابی تطبیق پذیر و تخمین سطح دانش با استفاده از مدل دانش و به کمک شبکه بیزی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 3(4)، 267-280. SID. https://sid.ir/paper/155468/fa

    Vancouver: کپی

    کاردان احمد، کاردان صمد. ارزشیابی تطبیق پذیر و تخمین سطح دانش با استفاده از مدل دانش و به کمک شبکه بیزی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1388؛3(4):267-280. Available from: https://sid.ir/paper/155468/fa

    IEEE: کپی

    احمد کاردان، و صمد کاردان، “ارزشیابی تطبیق پذیر و تخمین سطح دانش با استفاده از مدل دانش و به کمک شبکه بیزی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 3، no. 4، pp. 267–280، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button