مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,163
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,740
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ارزشیابی الکترونیکی بر میزان اضطراب امتحان در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 149

چکیده

 اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است و یک حالت فیزیولوژیکی و روانی است که با علایم جسمی, هیجانی, شناختی و رفتاری مشخص می شود. اکثر دانش آموزان و دانشجویان قبل از امتحان دچار درجاتی از اضطراب می شوند که می توان از روش های مختلف از جمله ارزشیابی الکترونیکی به عنوان یک روش بسیار موثر و مفید جهت کاستن این اضطراب استفاده نمود. این مطالعه با هدف بررسی نقش ارزشیابی الکترونیکی بر میزان اضطراب دانش آموزان صورت پذیرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان هرسین در سال تحصیلی 1395 بودند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای, تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه آزمون های الکترونیکی محقق ساخته و سنجش اضطراب امتحان کودکان و نوجوانان ابوالقاسمی و همکاران (2000) استفاده شد. استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های حاصل در قالب آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که کاربرد ارزشیابی الکترونیکی بر کاهش اضطراب دانش آموزان مورد مطالعه مورد تایید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون, تفاوت معنی دار یافت شد (p=0.001) یافته. هم چنین بین گروه ها از لحاظ اضطراب امتحان تفاوت معنی دار یافت شد (p<0.05). یافته های این پژوهش حاکی از تاثیر موفقیت آمیز بودن ارزشیابی الکترونیکی در کاهش اضطراب می باشد و از آن می توان به عنوان یک روشی مطمئن جهت کاهش اضطراب قبل از امتحان استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، فرانک، پاکزاد، زینب، و صفدری، مسلم. (1396). نقش ارزشیابی الکترونیکی بر میزان اضطراب امتحان در دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 10(39 )، 135-149. SID. https://sid.ir/paper/183371/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی فرانک، پاکزاد زینب، صفدری مسلم. نقش ارزشیابی الکترونیکی بر میزان اضطراب امتحان در دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛10(39 ):135-149. Available from: https://sid.ir/paper/183371/fa

    IEEE: کپی

    فرانک موسوی، زینب پاکزاد، و مسلم صفدری، “نقش ارزشیابی الکترونیکی بر میزان اضطراب امتحان در دانش آموزان،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 10، no. 39 ، pp. 135–149، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183371/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا