مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,275
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی میزان و نحوه تاثیر متغیرهای کالبدی پنجره بر بهره گیری مناسب از نور روز در کلاس های مدارس راهنمایی تهران

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 44

چکیده

 کیفیت نور از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کارایی دانش آموز می باشد. مدرسه ای با کارایی بالا, دارای محیط های آموزشی ارزشمند به لحاظ کیفیات بصری است و ایجاد این کیفیات بصری از طریق طراحی مناسب امکان پذیر است. هدف مقاله حاضر دست یابی به میزان و نحوه تاثیر عوامل گوناگون بر بهره گیری مناسب از نورروز در شرایط گوناگون (شانزده تیپ) کلاس درس است. در این مطالعه همبستگی که از نوع مدل یابی - مدل یابی معادلات ساختاری - است, در نمونه ای متشکل از 2324 آزمودنی, پرسش نامه محقق ساخته اجرا و با استفاده از مدل یابی روابط علی توسط تحلیل مسیر, اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای کالبدی پنجره از دیدگاه دانش آموزان بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان مدارس راهنمایی تهران می باشد. از جامعه آماری فوق, دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه مناطق 3, 11 و 18 تهران به صورت خوشه ای تصادفی چندمرحله ای به عنوان نمونه آماری,جهت پرکردن پرسش نامه در شانزده تیپ کلاس درس جهت کنترل چهار متغیر جهت, میزان شفافیت, ارتفاع دست انداز و میزان سطح شیشه خور پنجره, انتخاب شدند. پرسش نامه در چندمرحله تهیه, روایی و پایایی آن محاسبه گردید. میزان پایایی پرسش نامه (a=0.825) و روایی آن از طریق روایی محتوایی و روایی سازه به دست آمده است. مدل به دست آمده و اطلاعات مندرج در جداول مربوط به آن نشانگر اهمیت چهار عامل «وجود منظر و اثرات آن», «خیرگی», «کیفیت روشنایی» و «اثرات غیربصری پنجره» می باشد. در بین این عوامل عامل «منظر» متغیر مستقل, عامل «اثرات غیربصری پنجره» متغیر وابسته و عوامل «خیرگی» و «کیفیت روشنایی» جزو متغیرهای میانجی شناسایی شدند. علاوه بر این بررسی فرضیه ها با درنظر گرفتن متغیرهای کنترل شده نشان داد این متغیرها یعنی جهت پنجره, درصد سطح شیشه خور, ارتفاع دست انداز و میزان شفافیت پنجره بر میزان و نحوه تاثیر عوامل ذکر شده در بهره گیری مناسب از نور روز در کلاس های مدارس راهنمایی تهران موثر می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مفیدی شمیرانی، سیدمجید، و پورناصری، شهناز. (1390). مدل یابی میزان و نحوه تاثیر متغیرهای کالبدی پنجره بر بهره گیری مناسب از نور روز در کلاس های مدارس راهنمایی تهران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 6(1)، 29-44. SID. https://sid.ir/paper/155474/fa

    Vancouver: کپی

    مفیدی شمیرانی سیدمجید، پورناصری شهناز. مدل یابی میزان و نحوه تاثیر متغیرهای کالبدی پنجره بر بهره گیری مناسب از نور روز در کلاس های مدارس راهنمایی تهران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1390؛6(1):29-44. Available from: https://sid.ir/paper/155474/fa

    IEEE: کپی

    سیدمجید مفیدی شمیرانی، و شهناز پورناصری، “مدل یابی میزان و نحوه تاثیر متغیرهای کالبدی پنجره بر بهره گیری مناسب از نور روز در کلاس های مدارس راهنمایی تهران،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 6، no. 1، pp. 29–44، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button