در چند دهه اخیر حجم انبوهی از دانش و تحقیقات نو در رشته های مختلف علوم از جمله، رشته های متنوع مهندسی افزوده گردیده و به ویژه سرعت فرسودگی اطلاعات و جایگزینی آنها با یافته های نو توانمندی های یادگیرندگان را به چالش کشیده است. یادگیری های نوین، نیاز مبرمی به تمرکز بر شیوه ها و سبک های متناسب با تفکر انتقادی و حل مساله و به کارگیری آموخته ها دارد. از این رو جهت دست یابی به طراحی های آموزشی متناسب با رشته های تحصیلی، لازم است تا شیوه های برخورد و پردازش اطلاعات و نیز سبک های یادگیری دانشجویان رشته های مختلف به ویژه مهندسی مورد دقت و بازبینی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه سبک های یادگیری و رابطه آن با غلبه طرفی (جانبی شدن) مغز در دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در رشته های مهندسی، با هدف به کارگیری یافته ها در راستای طراحی های آموزشی متناسب به ویژه در آموزش های راه دور برای آنان بود. تحقیق از نوع توصیفی - مقایسه ای بوده و داده ها با به کارگیری آزمون های متناسب آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که دانشجویان دختر و پسر رشته مهندسی از لحاظ شیوه های درک و پردازش اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین یافته ها حاکی از رابطه بین سبک یادگیری و غلبه طرفی و سبک یادگیری و جنسیت می باشند.