مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

868
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

209
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر شیب طولی مسیر و تعداد تردد قاطر بر کوبیدگی خاک جنگل هنگام حمل چوب

صفحات

 صفحه شروع 309 | صفحه پایان 328

چکیده

 سابقه و هدف: مسیرهای مال رو, مسیرهای حمل و نقل اولیه چوب از کنار کنده تا دپو می باشند که در اثر تردد حیوان بارکش به وجود می آیند. پرشیب بودن اراضی و عدم امکان ورود اسکیدرها, کمبود جاده های دسترسی, ناکافی بودن مسیرهای چوب کشی, کم بودن حجم برداشت در هکتار و فشارهای محیط زیستی ناشی از شیب زیاد و خاک ناپایدار, چوب کشی با قاطر را در برخی مناطق جنگلی شمال ایران متداول نموده است. هدف از اجرای این تحقیق بررسی اثر شیب طولی مسیرهای حمل چوب با قاطر و تعداد تردد بر کوبیدگی و درصد پوکی خاک و هم چنین تعیین حد رطوبتی بهینه خاک برای زمان بندی ورود قاطر به جنگل و کاستن از صدمات وارد به رویشگاه بود.مواد و روش ها: یک مسیر مال رو با جهت حمل چوب رو به پایین در طرح جنگل داری ناهارخوران گرگان انتخاب شد. مسیر مورد نظر با توجه به شیب طولی به سه طبقه 10-0, 20-10 و 20< درصد و با توجه به تعداد تردد به طبقات 2, 4, 8 و 12 بار تردد تقسیم شد. در هر طبقه میزان وزن مخصوص ظاهری یا کوبیدگی, درصد پوکی و رطوبت وزنی خاک در محل ردسم ها از طریق نمونه برداری با استوانه فولادی و بررسی های آزمایشگاهی مورد اندازه گیری قرار گرفت. آزمایشات در قالب طرح فاکتوریل با دو عامل اصلی شامل طبقات تردد در چهار سطح و طبقات شیب طولی در سه سطح و در مجموع با 12 تیمار در کنار تیمار شاهد در نرم افزار آماری SAS به اجرا در آمد.یافته ها: نتایج نشان داد که با افزایش شیب طولی مسیر, وزن مخصوص ظاهری خاک افزایش و درصد پوکی کاهش یافت. همچنین با افزایش تعداد تردد قاطر, وزن مخصوص ظاهری به طور فزاینده ای افزایش یافت. با رسیدن به مرز 8 تردد, خاک به حداکثر وزن مخصوص ظاهری خود رسید و افزایش تعداد تردد دیگر تاثیر معنی داری بر کوبیدگی خاک نداشت. اثرات متقابل دو عامل شیب طولی مسیر و تعداد تردد قاطر بر رطوبت خاک در سطح احتمال 99 درصد معنی دار بود. مقادیر R2 نشان داد که متغیرهای موجود در اکثر مدل های مربوط به رابطه وزن مخصوص ظاهری و رطوبت وزنی توانسته است بیش از 80 درصد تغییرات را توجیه کند. مقدار رطوبت بهینه برای کاهش کوبیدگی خاک هنگام حمل چوب با قاطر بین 25 درصد بدست آمد.نتیجه گیری: از آنجایی که در شیب های تند و تعداد ترددهای بالا میزان کوبیده شدن خاک توسط سم قاطر بیشتر می باشد, لازم است پیش از آغاز عملیات خروج چوب در چنین شرایطی, با اطلاع از حد رطوبتی بهینه و نمونه برداری از خاک نسبت به تعیین زمان مناسب برای آغاز عملیات به منظور کاستن از آسیب های وارده به خاک اقدام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پارساخو، آیدین، و یازرلو، حسین. (1395). اثر شیب طولی مسیر و تعداد تردد قاطر بر کوبیدگی خاک جنگل هنگام حمل چوب. پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، 23(3)، 309-328. SID. https://sid.ir/paper/156775/fa

    Vancouver: کپی

    پارساخو آیدین، یازرلو حسین. اثر شیب طولی مسیر و تعداد تردد قاطر بر کوبیدگی خاک جنگل هنگام حمل چوب. پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل[Internet]. 1395؛23(3):309-328. Available from: https://sid.ir/paper/156775/fa

    IEEE: کپی

    آیدین پارساخو، و حسین یازرلو، “اثر شیب طولی مسیر و تعداد تردد قاطر بر کوبیدگی خاک جنگل هنگام حمل چوب،” پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، vol. 23، no. 3، pp. 309–328، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/156775/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button