مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,421
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,229
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مسایل بازاریابی و صادرات خرما در استان خوزستان

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 169

چکیده

 در این مطالعه, به بررسی مسایل بازاریابی و صادرات خرما در استان خوزستان به عنوان یکی از مهم ترین مناطق تولیدکننده خرما پرداخته شد. بدین منظور, مقادیر حاشیه بازاریابی, سهم عوامل بازاریابی, ضریب هزینه بازاریابی و انواع کارایی برای 5 نوع خرمای مهم استان (کبکاب, گنتار, استعمران, بریم و زاهدی) محاسبه گردید. همچنین تابع حاشیه بازاریابی با استفاده از مدل های مارک آپ (اضافه بها), حاشیه نسبی و هزینه بازاریابی, برآورد گردید. آمار و اطلاعات مورد نیاز برای این مطالعه به دو صورت اسنادی با مطالعه منابع موجود و پیمایشی از طریق نمونه گیری تصادفی ساده و تکمیل 240 پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و EVIEWS به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که در بین انواع خرما, خرمای کبکاب با هزینه بازاریابی 6000 ریال در هر کیلو, کمترین و خرمای زاهدی با 12000 ریال در هر کیلو, بیشترین هزینه های بازاریابی را به خود اختصاص داده اند. نتایج مربوط به کارایی بازاریابی, نشان می دهد که در رابطه با کارایی تکنیکی برای انواع خرما نیز بیشترین آن مربوط به خرمای استعمران (67%) و کمترین آن مربوط به خرمای کبکاب (13%) بوده است و کارایی قیمتی انواع خرما نیز بالا می باشد. نتایج تخمین تابع حاشیه بازاریابی نشان داد که حاشیه بازاریابی در مدل های مارک آپ و حاشیه نسبی با قیمت خرده فروشی دارای رابطه مستقیم و همچنین در مدل هزینه بازاریابی نیز حاشیه بازاریابی با هزینه بازاریابی رابطه مستقیم دارد. در رابطه با صادرات خرما نیز کوواریانس میان قیمت و مقدار صادراتی خرما برای ایران 0.046 بوده که مثبت بودن این مقدار حاکی از آن است که وجود نوسان در تقاضای محصول, عامل ناپایداری درآمدهای صادراتی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده, پیشنهاد می شود که با توجه به پایین بودن سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول, اقداماتی به عمل آورده شود که انجام خدمات بازاررسانی توسط باغداران و از طریق تشکیل تعاونی های بازاریابی صورت گیرد تا نقش واسطه ها کاهش یافته و سهم تولیدکننده از قیمت نهایی محصول افزایش یابد. همچنین می توان از طریق برگزاری کلاس های آموزشی در مراحل مختلف تولید, باعث بالا بردن کیفیت محصول تولیدی شده و از این طریق میزان صادرات محصول با کیفیت بالا را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی فرد، ساناز، عبدشاهی، عباس، و مقدسی، رضا. (1390). بررسی مسایل بازاریابی و صادرات خرما در استان خوزستان. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 3(4 (پیاپی 12))، 153-169. SID. https://sid.ir/paper/158808/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی فرد ساناز، عبدشاهی عباس، مقدسی رضا. بررسی مسایل بازاریابی و صادرات خرما در استان خوزستان. تحقیقات اقتصاد کشاورزی[Internet]. 1390؛3(4 (پیاپی 12)):153-169. Available from: https://sid.ir/paper/158808/fa

    IEEE: کپی

    ساناز کریمی فرد، عباس عبدشاهی، و رضا مقدسی، “بررسی مسایل بازاریابی و صادرات خرما در استان خوزستان،” تحقیقات اقتصاد کشاورزی، vol. 3، no. 4 (پیاپی 12)، pp. 153–169، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button