Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,162
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

527
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر شیب بستر جاده های جنگلی بر مقدار رواناب و رسوب تولیدی (مطالعه موردی: جنگل کوهمیان آزادشهر)

صفحات

 صفحه شروع 389 | صفحه پایان 399

چکیده

 جاده های جنگلی دسترسی به منابع جنگلی را آسان می کنند و بدون وجود آن ها نمی توان به خوبی عملیات بهره برداری, حمل و نقل, حفاظت, و اکوتوریسم را مدیریت کرد. جاده های جنگلی از مهم ترین منابع اصلی تولید رسوب در این مناطق به شمار می روند. امروزه, فرسایش خاک و پیامدهای ناشی از آن از مهم ترین چالش های مدیریت این جاده هاست و به طور جدی منابع آب و خاک را تهدید می کند. بنابراین, ساخت نامناسب جاده باعث آلودگی رودخانه های جنگلی و تهدید حیات آبزیان می شود. از مهم ترین استانداردهای ساخت جاده شیب طولی جاده جنگلی است. تعیین ارتباط شیب جاده و مقدار رسوب تولیدی کمک موثری به مدیریت شبکه جاده برای احداث جاده های جدید جنگلی مطابق با شیب مناسب می کند. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر شیب بستر جاده بر مقدار رواناب و رسوب تولیدی با استفاده از باران ساز در سطح پلات یک متر مربعی در قالب طرح کامل تصادفی در 3 طبقه شیب 3-6 درصد, 6-9 درصد, و 9-12 درصد و 3 تکرار انجام گرفت. سپس در هریک از طبقات شیب مقدار رواناب و رسوب طی انجام شبیه سازی باران با شدت ثابت 81 میلی متر بر ساعت به مدت 30 دقیقه اندازه گیری شد. این سه بخش طوری انتخاب شد که پارامترهای دیگر از قبیل سطح رویه جاده, مقدار رفت و آمد, و بارندگی ثابت باشد و فقط به تاثیر شیب بر مقدار رواناب و رسوب تولیدی پرداخته شود. نتایج نشان داد متوسط رواناب ایجاد شده در بخش 1 (شیب 3-6 درصد), بخش 2 (شیب 6-9 درصد), و بخش 3 (شیب 9-12 درصد) به ترتیب 21.0, 35.60, و 51.10 لیتر به ازای هر متر مربع و غلظت رسوب تولیدی 3.54, 8.11, و 12.11 گرم بر لیتر برآورد شد. نتایج آنالیز واریانس نشان داد که تفاوت معنی داری در بین مقدار رواناب و رسوب طبقات شیب مختلف جاده وجود دارد و نتایج آزمون توکی نیز نشان داد که با افزایش شیب, مقدار رواناب و رسوب به طور معنی داری افزایش می یابد. نتایج این بررسی تاییدکننده این است که رعایت شیب مجاز جاده های جنگلی عامل مهمی در کاهش تاثیر منفی این زیرساخت هاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقدمی راد، مصطفی، عبدی، احسان، محسنی ساروی، محسن، روحانی، حامد، و مجنونیان، باریس. (1392). تاثیر شیب بستر جاده های جنگلی بر مقدار رواناب و رسوب تولیدی (مطالعه موردی: جنگل کوهمیان آزادشهر). جنگل و فرآورده های چوب (منابع طبیعی ایران)، 66(4)، 389-399. SID. https://sid.ir/paper/162989/fa

    Vancouver: کپی

    مقدمی راد مصطفی، عبدی احسان، محسنی ساروی محسن، روحانی حامد، مجنونیان باریس. تاثیر شیب بستر جاده های جنگلی بر مقدار رواناب و رسوب تولیدی (مطالعه موردی: جنگل کوهمیان آزادشهر). جنگل و فرآورده های چوب (منابع طبیعی ایران)[Internet]. 1392؛66(4):389-399. Available from: https://sid.ir/paper/162989/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی مقدمی راد، احسان عبدی، محسن محسنی ساروی، حامد روحانی، و باریس مجنونیان، “تاثیر شیب بستر جاده های جنگلی بر مقدار رواناب و رسوب تولیدی (مطالعه موردی: جنگل کوهمیان آزادشهر)،” جنگل و فرآورده های چوب (منابع طبیعی ایران)، vol. 66، no. 4، pp. 389–399، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/162989/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا