Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

538
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عملکرد موتور تک سیلندر اشتعال جرقه ای در حالت ترکیبی سوز (بنزین-گاز طبیعی) با سوخت غالب بنزین تحت شرایط استوکیومتری

صفحات

 صفحه شروع 287 | صفحه پایان 295

چکیده

 مزایا و معایب استفاده از بنزین و گاز طبیعی به صورت تک سوز, از چالش های محققان در توسعه موتورهای اشتعال جرقه ای است. استفاده از این سوخت ها به تنهایی مزایا و معایبی را از نظر اقتصادی, ترمودینامیکی, آلایندگی و توسعه ای دارند که ترجیح یکی بر دیگری را سخت می کند. با این نگاه که استفاده از ترکیب دو سوخت در موتور می تواند موجب بهبود در مزایا و کاهش در معایب شود. در کار حاضر ترکیب های مختلف 100, 90, 75 و 60% بنزین و مابقی گاز طبیعی, نامگذاری شده به صورت G100, G90, G75 و G60 در یک موتور تک-سیلندر پژوهشی SI در سرعت rpm1800, نسبت تراکم 9 و نسبت هم ارزی استوکیومتری بررسی شد. پس از اخذ داده های تجربی درون سیکلی (P-θ ) در ترکیب ها و آوانس های مختلف جرقه و پردازش آنها داده های تجربی سیکل به سیکل پشت سر هم استخراج شد و به همراه داده های خروجی موتور مورد بررسی قرار گرفت. از بررسی اولیه آوانس بهینه هر ترکیب مشخص, و ترکیب ها در آوانس های مذکور مقایسه شدند. نتایج نشان دادند که با افزایش کسر جرمی گاز طبیعی در حالت ترکیبی سوز مقادیر انحراف معیار, σ , ضریب تغییرات, COV مربوط به imep کاهش قابل توجهی داشت؛ به طوری که کاهش σ و COV در G60 نسبت به G100 به ترتیب 51/6 و 49/2% بود. با کاهش حضور بنزین در ترکیب مقادیر آلاینده های CO2, NOx و HC, به جز G90 که در آن HC و NOx بیشترین بود, کاهش یافت و مقادیر CO در G90 به کمترین مقدار تقلیل یافت. همچنین در شرایط پژوهش از ترکیب G90 عملکرد رضایت بخشی مشاهده نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرابی، مهرداد، و عبدی اقدم، ابراهیم. (1398). عملکرد موتور تک سیلندر اشتعال جرقه ای در حالت ترکیبی سوز (بنزین-گاز طبیعی) با سوخت غالب بنزین تحت شرایط استوکیومتری. مهندسی مکانیک مدرس، 20(2 )، 287-295. SID. https://sid.ir/paper/178279/fa

    Vancouver: کپی

    سرابی مهرداد، عبدی اقدم ابراهیم. عملکرد موتور تک سیلندر اشتعال جرقه ای در حالت ترکیبی سوز (بنزین-گاز طبیعی) با سوخت غالب بنزین تحت شرایط استوکیومتری. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1398؛20(2 ):287-295. Available from: https://sid.ir/paper/178279/fa

    IEEE: کپی

    مهرداد سرابی، و ابراهیم عبدی اقدم، “عملکرد موتور تک سیلندر اشتعال جرقه ای در حالت ترکیبی سوز (بنزین-گاز طبیعی) با سوخت غالب بنزین تحت شرایط استوکیومتری،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 20، no. 2 ، pp. 287–295، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/178279/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا