Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,410
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,018
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حضور کهن الگوها در نگارگری ایرانی (مورد مطالعه: نور، سایه، رنگ)

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 104

کلیدواژه

انگاره های ازلی (کهن الگوها)Q2

چکیده

 نگارگری ایرانی هنری است که اندیشه های فکری آن ریشه در گذشته های دور داشته و سه ویژگی شاخص آن یعنی نورانی بودن, رنگین بودن و عدم حضور سایه بر اساس تفکری ازلی و کهن شکل گرفته و همواره تکرار شده است. این نکات را می توان مطابق با اندیشه کهن الگویی یونگ دانست و بر آن اساس تحلیل کرد. نتایج مطالعات نشان می دهند که نور یا به قول سهروردی «نورالانوار», محور اندیشه ایرانیان از گذشته های بسیار دور بوده و در زمان های مختلف با دین, آیین و مذهب رایج همراه شده است. اندیشه نورانی, رنگ های نوری شفاف و بدون کدورت را به دنبال داشت که در نگارگری ایرانی نمود و تجسم می یابد و سایه در آن به عنوان بخش پست و وجه غریزی و حیوانی نفس انسان حذف گردیده است. نگرش الگویی از سویی ریشه در اسطوره و ادبیات و از سوی دیگر, ریشه در دین, مذهب و آیین داشته است و حکما و اندیشه وران به تبیین آن پرداخته اند و اثرات آن در نگارگری ایرانی - اسلامی مشهود می باشد, اگر چه در آراء حکما آشکارا به مبحث نگارگری پرداخته نشده است. از منظر تحلیل کهن الگویی خلاقیت در نگارگری بسیار آرام اتفاق می افتد. یعنی هر نگاره, عناصر پیشین عرفان, حکمت, نگارگری ها و سنت های تصویری را تکرار می کند و از سویی هم اثری بی همتا است. پژوهش حاضر به منظور بررسی سه انگاره نور, رنگ و سایه در نگارگری ایرانی انجام گردیده و در این راستا از روش تحلیلی - توصیفی استفاده شده است. داده های ضروری تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای به دست آمده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قادرنژاد، مهدی، و الیاسی، بهروز. (1391). حضور کهن الگوها در نگارگری ایرانی (مورد مطالعه: نور, سایه, رنگ). نقش مایه، 5(12)، 95-104. SID. https://sid.ir/paper/184172/fa

    Vancouver: کپی

    قادرنژاد مهدی، الیاسی بهروز. حضور کهن الگوها در نگارگری ایرانی (مورد مطالعه: نور, سایه, رنگ). نقش مایه[Internet]. 1391؛5(12):95-104. Available from: https://sid.ir/paper/184172/fa

    IEEE: کپی

    مهدی قادرنژاد، و بهروز الیاسی، “حضور کهن الگوها در نگارگری ایرانی (مورد مطالعه: نور, سایه, رنگ)،” نقش مایه، vol. 5، no. 12، pp. 95–104، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/184172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا