مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تعیین سطح توسعه حرفه ای مربیان مراکز و مجتمع های آموزش وزارت جهاد کشاورزی

صفحات

 صفحه شروع 172 | صفحه پایان 184

چکیده

 هر نظام آموزشی دارای زیرساخت های اساسی است, که ارکان آن نظام را تشکیل می دهند و با یکدیگر در تعامل می باشند. با توجه به اینکه یکی از مولفه های اساسی در نظام آموزش کشاورزی مربیان هستند, بخش آموزش باید برای ارتقا سطح کیفی مربیان کشاورزی و تبدیل آنها به مربیان حرفه ای برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. اما قبل از این برنامه ریزی باید, سطوح توسعه حرفه ای مربیان تعیین گردد, که تحقیق حاضر در این راستا تلاش نموده است. در این تحقیق هدف اساسی تعیین سطوح توسعه حرفه ای مربیان مجتمع ها و مراکز آموزش کشاورزی کشور است, تا بر اساس آن بتوان برای توسعه حرفه ای آنها برنامه ریزی نمود. نوع تحقیق توصیفی و همبستگی بوده و ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد, که روایی و پایایی آن سنجیده شده است. جامعه آماری تحقیق مربیان مراکز آموزش جهاد کشاورزی می باشند, که بر اساس آمار موجود تعداد آنان حدود 490 نفر می باشد و حجم نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران و محاسبه واریانس 104 نفر برآورد گردیده است. به منظور انتخاب مربیان از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقاتی استفاده شده است. داده ها با استفاده از فراوانی, درصد و میانگین, ضریب تغییر و میانه و با کمک تحلیل رگرسیون, همبستگی, مقایسه میانگین ها و تحلیل عاملی توصیف و تحلیل شده اند. نتایج حاصله حاکی از آن است که مربیان در زمینه تمامی مقیاس های توسعه حرفه ای در سطوح بالا و بسیار بالایی قرار داشته و عمدتا در سطوح مطلوبی از نظر توسعه حرفه ای قرار دارند. آزمون مقایسه میانگین ها (من وایت نی) در زمینه طی کردن دوره بدوخدمت فقط در مقیاس هدایت تحقیق عملیاتی معنی دار بوده است. آزمون مقایسه میانگین ها (کروسکال والیس) در زمینه سطوح مختلف تحصیلی نشان می دهد که متغیرهای؛ مشارکت در کارگاه های آموزشی, هدایت تحقیق عملیاتی فراگیران در سطوح دکتری میانگین رتبه بیشتری داشتند و همچنین از نظر مرتبه علمی نیز عضویت در انجمن های حرفه ای در اعضا هیات علمی رتبه بالاتری را نشان داده و معنی دار شد. نتایج همبستگی نشان دهنده ارتباط سن, تحصیلات, سابقه تدریس و سطح تدریس با توسعه حرفه ای می باشد. نتایج رگرسیون بیانگر تاثیر میزان تحصیلات و سن فراگیران در سطح توسعه حرفه ای می باشد. تحلیل عاملی تائیدی نیز ده عامل را با حدود 60% تبیین واریانس نشان داده, که با شاخص های استاندارد مشابهت زیادی داشته و در برخی موارد جزیی تفاوت داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاه پسند، محمدرضا، حجازی، یوسف، رضوانفر، احمد، و صائبی، محمد. (1386). بررسی و تعیین سطح توسعه حرفه ای مربیان مراکز و مجتمع های آموزش وزارت جهاد کشاورزی . پژوهش و سازندگی، 20(1 (پی آیند 74) در زراعت و باغبانی)، 172-184. SID. https://sid.ir/paper/18761/fa

    Vancouver: کپی

    شاه پسند محمدرضا، حجازی یوسف، رضوانفر احمد، صائبی محمد. بررسی و تعیین سطح توسعه حرفه ای مربیان مراکز و مجتمع های آموزش وزارت جهاد کشاورزی . پژوهش و سازندگی[Internet]. 1386؛20(1 (پی آیند 74) در زراعت و باغبانی):172-184. Available from: https://sid.ir/paper/18761/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا شاه پسند، یوسف حجازی، احمد رضوانفر، و محمد صائبی، “بررسی و تعیین سطح توسعه حرفه ای مربیان مراکز و مجتمع های آموزش وزارت جهاد کشاورزی ،” پژوهش و سازندگی، vol. 20، no. 1 (پی آیند 74) در زراعت و باغبانی، pp. 172–184، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/18761/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button