مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,240
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

793
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل ساختاری نقش مولفه های آموزشی-ترویجی و روان شناختی بر رفتار زیست محیطی گندم کاران شهرستان بوکان

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 39

چکیده

 با توجه به اثر آموزش های مناسب در تغییر آگاهی ها و نگرش افراد نسبت به حفظ محیط زیست, رفتارهای سازگار افراد با محیط زیست دور از انتظار نمی باشد. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر سازه های آموزشی ترویجی و روانشناختی بر رفتار زیست محیطی گندم کاران شهرستان بوکان می باشد. برای دست یابی به این هدف, در این پژوهش از فن پیمایش که از روش های توصیفی می باشد, استفاده شد. جامعه آماری پژوه ش 5473 نفر از گندم کاران شهرستان بوکان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری ساده تصادفی با انتساب متناسب و با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان, 357 نفر نمونه گیری شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظر متخصصان و صاحب نظران بررسی شد و اصلاحات لازم صورت گرفت, همچنین روایی آن با استفاده از پایایی ترکیبی (CR) به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی, روایی, پایایی و برازش متغیرهای پنهان پژوهش را تایید کرد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف پرسشنامه بالاتر از 0.70 محاسبه شد به این معنی که بخش های مختلف پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزارهای SPSSWin22 و LISRE 8.80 استفاده شد. نتایج نشان داد که خودشناسی و نگرش های زیست محیطی مولفه های اصلی سازه روانشناختی در زمینه رفتار زیست محیطی می باشد. همچنین سازه های آموزشی ترویجی و روانشناختی تاثیر مثبت و معنی داری بر رفتار زیست محیطی داشتند و در مجموع 41 درصد از کل واریانس متغیر وابسته را تبیین کردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مومن پور، یادگار، صدیقی، حسن، و چوبچیان، شهلا. (1395). تحلیل ساختاری نقش مولفه های آموزشی-ترویجی و روان شناختی بر رفتار زیست محیطی گندم کاران شهرستان بوکان. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 9(4 (پیاپی 36))، 27-39. SID. https://sid.ir/paper/189786/fa

    Vancouver: کپی

    مومن پور یادگار، صدیقی حسن، چوبچیان شهلا. تحلیل ساختاری نقش مولفه های آموزشی-ترویجی و روان شناختی بر رفتار زیست محیطی گندم کاران شهرستان بوکان. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی[Internet]. 1395؛9(4 (پیاپی 36)):27-39. Available from: https://sid.ir/paper/189786/fa

    IEEE: کپی

    یادگار مومن پور، حسن صدیقی، و شهلا چوبچیان، “تحلیل ساختاری نقش مولفه های آموزشی-ترویجی و روان شناختی بر رفتار زیست محیطی گندم کاران شهرستان بوکان،” پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36)، pp. 27–39، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/189786/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا