مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی اولویت های مهارتی نظام آموزشی دوره کارشناسی معماری (مقایسه تطبیقی در ده دانشکده معماری تراز اول ایران و جهان)

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 140

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 آموزش معماری همانند سایر حوزه های آموزش، پس از پیدایش بارها دستخوش تحولات و بازنگری های مختلف شده و در این روند، دیدگاه های تصمیم سازان این عرصه به دلیل تأثیرگذاری بر روند شکل دهی محیط ها و سیستم های آموزشی و پرورشی نقش بس مؤثری داشته است. در نظام های گوناگون آموزشی، همواره نقاط ابهامی در خصوص مدت زمان لازم برای گذراندن دوره های فراگیری، مبنای انتخاب دروس ارائه شده و نوع مهارت های مورد آموزش وجود داشته است. در مقاله پیش رو، تلاش بر این بود که با بررسی ویژگی نظام های آموزشی مختلف در سطح دنیا و کشور، الگویی بهینه و راهبردی منسجم برای آموزش معماری ارائه شود تا بدین طریق دانشجویان معماری از پرورشی کارا و هدفمند برخوردار شوند. بر این اساس با اتخاذ روش همبستگی، به صورت وابسته و ترکیبی با نگاهی علّی و رویکردی نظام مند نسبت به آموزش معماری، آن را به عنوان نظامی مدنظر قرار داده که از طریق نظریه عمومی سیستم ها قابل بررسی، تجزیه و تحلیل است. در انتها، تحلیل اولویت مهارت ها حاکی از این بود که «انعطاف پذیری» به عنوان ویژه ترین خصوصیت شرح دروس رشته معماری در سطح دنیا شناخته شده است. این مسأله که خود در دو حوزه «انعطاف در دروس انتخابی» و «انعطاف در موضوع طرح دروس طراحی معماری» قابل اعمال است؛ مبتنی بر شیوه ارزیابی و انتخاب دروس وابسته به استعداد های دانشجویان می باشد. نتایج حاصل گویای این مهم بوده که این امر در نظام آموزش معماری ایران مورد غفلت واقع شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، علی، نصیرسلامی، سیدمحمدرضا، سلطان زاده، حسین، و هاشم نژادشیرازی، هاشم. (1398). واکاوی اولویت های مهارتی نظام آموزشی دوره کارشناسی معماری (مقایسه تطبیقی در ده دانشکده معماری تراز اول ایران و جهان). معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(29 )، 125-140. SID. https://sid.ir/paper/202521/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری علی، نصیرسلامی سیدمحمدرضا، سلطان زاده حسین، هاشم نژادشیرازی هاشم. واکاوی اولویت های مهارتی نظام آموزشی دوره کارشناسی معماری (مقایسه تطبیقی در ده دانشکده معماری تراز اول ایران و جهان). معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1398؛12(29 ):125-140. Available from: https://sid.ir/paper/202521/fa

    IEEE: کپی

    علی عسگری، سیدمحمدرضا نصیرسلامی، حسین سلطان زاده، و هاشم هاشم نژادشیرازی، “واکاوی اولویت های مهارتی نظام آموزشی دوره کارشناسی معماری (مقایسه تطبیقی در ده دانشکده معماری تراز اول ایران و جهان)،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 12، no. 29 ، pp. 125–140، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202521/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button