مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

845
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین محیط کالبدی معماری با نشانه های اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه در کودکان 6-10 سال تهران

صفحات

 صفحه شروع 141 | صفحه پایان 158

چکیده

 اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه بخش قابل توجهی از بار اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی را به خود اختصاص می دهد و با توجه به احتمال باقیماندن تا بزرگسالی و طولانی بودن دوره آن, از اهمیت بالایی برخوردار است. روش های مختلفی برای درمان و کنترل این اختلال وجود دارد که رایج ترین آن ها دارودرمانی است. نقش تاثیرات محیط زندگی افراد دارای اختلال, تا حد زیادی نادیده انگاشته شده و به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر مولفه های محیط کالبدی معماری بر شدت نشانه های اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه در کودکان 6 تا 10 ساله انجام گرفته است. با اعمال طرح نیمه آزمایشی از میان مراجعه کنندگان به یکی از مراکز مشاوره و خدمات روان شناسی در شهر تهران, 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا از هر دو گروه توسط پرسشنامه کانرز, فرم والدین, پیش آزمون گرفته شد و پس از اعمال تغییراتی در محیط کالبدی خانه کودکان گروه آزمایش و انجام توصیه هایی در این راستا توسط والدین, حدود 8 هفته بعد, از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس(ANCOVA)  توسط نرم افزار SPSS18 تحلیل گردید. یافته های تحقیق نشان داد که تغییر مولفه های محیط کالبدی چون «تراکم فضایی, ایجاد ارتباط دیداری و شنیداری با محیط بیرون و استفاده از نور طبیعی, ارتباط با فضای باز و سبز و انجام بازی های هدفمند و تکالیف درسی در فضای باز» باعث کاهش معنی دار شدت علایم بیش فعالی / نارسایی توجه در گروه آزمایش شد. با توجه به تفاوت معنی دار بین گروه های آزمایش و کنترل می توان اذعان داشت طراحی صحیح مسکن و اهمیت دادن به کیفیت فضاهای خانه در کنار کمیت آن , ممکن است به کاهش نشانه های اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه در کودکان کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اژده فر، شیرین، اژده فر، لیلا، و عمرانی پور، علی. (1393). رابطه بین محیط کالبدی معماری با نشانه های اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه در کودکان 6-10 سال تهران. مطالعات معماری ایران، -(6)، 141-158. SID. https://sid.ir/paper/219404/fa

    Vancouver: کپی

    اژده فر شیرین، اژده فر لیلا، عمرانی پور علی. رابطه بین محیط کالبدی معماری با نشانه های اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه در کودکان 6-10 سال تهران. مطالعات معماری ایران[Internet]. 1393؛-(6):141-158. Available from: https://sid.ir/paper/219404/fa

    IEEE: کپی

    شیرین اژده فر، لیلا اژده فر، و علی عمرانی پور، “رابطه بین محیط کالبدی معماری با نشانه های اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه در کودکان 6-10 سال تهران،” مطالعات معماری ایران، vol. -، no. 6، pp. 141–158، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219404/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button