مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

957
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

346
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل و ارزیابی تاثیر خشم راننده بر شدت تصادفات

صفحات

 صفحه شروع 331 | صفحه پایان 352

چکیده

 تصادفات ترافیکی یک عامل اصلی مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ایران است. امروزه این موضوع به یکی از مسائل مهم پیش روی مهندسان ترافیک و مدیران برنامه ریزی حمل و نقل تبدیل شده است عامل انسانی تاثیرگذارترین عامل در تعیین سطح ایمنی ترافیک جاده ای از میان عوامل سه گانه محیط, وسیله نقلیه و انسان است. شرایط راننده مانند شرایط روانی, اخلاقی و سطح خطرپذیری از جمله مواردی هستند که در امر رانندگی بطور مستقیم تاثیرگذار است. این امور متغیر بوده و قابلیت پیش بینی کمی دارند و ممکن است منجر به ایجاد شرایط نا ایمن گردند. سطح خطر پذیری در رانندگان یکی از فاکتورهای مهم عامل انسانی در رانندگی و تاثیرگذار در ایمنی ترافیک است. در سال های اخیر مطالعه ی ارتباط میان رفتار رانندگان بر اساس ویژگی های شخصیتی با استفاده از برداشت های میدانی و پرسشنامه های خود اظهاری سهم بسزایی در مطالعات ایمنی ترافیک داشته است. در این مطالعه میزان خشم راننده در رفتار ترافیکی نمونه ای از رانندگان تهرانی و ارتباط آن با ایمنی و تصادفات ترافیکی مورد بررسی قرار گرفته است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تحلیل همبستگی, ارتباط معناداری میان سن و سنوات رانندگی رانندگان با برخی از عامل های مقیاس خشم و همچنین میان میزان خشم راننده در موقعیت های ترافیکی مختلف با درگیری در تصادفات ترافیکی نشان می دهد. مقایسه نتایج مطالعه انجام شده با سایر کشورها حاکی از آن است که میزان خشم رانندگان ایرانی نسبت به رانندگان هندی(به عنوان یک کشور آسیایی) کمتر و نسبت به رانندگان اروپایی بیشتر است. براساس این نتایج تقویت فرهنگسازی در زمینه کنترل خشم رانندگان می تواند اثر قابل توجهی در کاهش شدت تصادفات دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کی منش، محمودرضا، نصراله تبار، علی، و ارقند، الناز. (1398). تحلیل و ارزیابی تاثیر خشم راننده بر شدت تصادفات. مهندسی حمل و نقل، 11(2 (پیاپی 43) )، 331-352. SID. https://sid.ir/paper/223864/fa

    Vancouver: کپی

    کی منش محمودرضا، نصراله تبار علی، ارقند الناز. تحلیل و ارزیابی تاثیر خشم راننده بر شدت تصادفات. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 43) ):331-352. Available from: https://sid.ir/paper/223864/fa

    IEEE: کپی

    محمودرضا کی منش، علی نصراله تبار، و الناز ارقند، “تحلیل و ارزیابی تاثیر خشم راننده بر شدت تصادفات،” مهندسی حمل و نقل، vol. 11، no. 2 (پیاپی 43) ، pp. 331–352، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223864/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button