Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    283-298
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    559
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

تشدید مشکلات ترافیکی از قبیل ازدحام، آلودگی و کمبود منابع توسعه زیرساخت های حمل ونقلی بخصوص در کشورهای درحال توسعه از یک سو و کاهش شاخص های فعالیت بدنی از سوی دیگر سبب شده پیاده روی به عنوان یک شیوه حمل ونقل غیرموتوری و پاک موردتوجه تصمیم گیران قرار گیرد. این پژوهش به بررسی عوامل تاثیرگذار بر میزان پیاده روی و انتخاب شیوه ی پیاده روی در تمامی سفرهای روزانه پرداخته است. بدین منظور از مدل های لوجیت و مدت زمان برای مدل سازی استفاده شده است. در این مطالعه از داده های بهنگام سازی طرح جامع حمل ونقل شهر مشهد استفاده شده است. نتایج مدل ها نشان می دهد عوامل مختلفی مانند بعد خانوار، سن کم و تراکم مسکونی رابطه مستقیمی با مدت زمان پیاده روی و انتخاب شیوه ی پیاده روی در تمامی سفرهای روزانه دارد. همچنین یافته ها حاکی از این است که مردها (در مقایسه با زن ها) و افراد با سطح تحصیلات بالاتر مدت زمان بیش تری را صرف پیاده روی روزانه می کنند. نتایج بررسی رفتار گروه های مختلف شغلی نشان می دهد که به طور کلی دانش آموزان بیش از سایر گروه های شغلی پیاده روی می کنند. فراهم کردن بسترهای لازم و ارائه سیاست های تشویقی در جهت افزایش میزان پیاده روی در نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی می تواند موجب ارتقای سطح پیاده روی در سطح جامعه و به خصوص کارمندان شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 559

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    299-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    624
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

این مقاله به ارائه مدل مساله مسیریابی وسائط نقلیه به منظور افزایش رضایت مندی مشتریان، کاهش مصرف انرژی و سوخت و کاهش هزینه های توزیع می پردازد. آمارها نشانگر آن است که هزینه سوخت، بخش قابل توجهی از هزینه حمل و نقل را دربر می گیرد. در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی نه تنها بر هزینه های اقتصادی تاثیر می گذارد، بلکه بر انتخاب مسیرهای حمل و چگونگی توزیع بار بین ناوگان حمل ونقل نیز تاثیر گذار است. همچنین این مدل هزینه مدت زمان زودکرد و دیرکرد نسبت به موعد تحویل را با کمینه کردن مجموع این زمان ها کاهش می دهد. مساله مسیریابی وسایل نقلیه مورد بررسی از نوع مسایل NP-hard است، از همین رو به منظور حل این مدل پیشنهادی از الگوریتم زنبور عسل (BA) استفاده می شود و برای نشان دادن کارآیی الگوریتم طراحی شده جواب های به دست آمده با نرم افزار گمز مقایسه خواهند شد. همچنین به منظور حل مسایل در ابعاد بزرگ نتایج با جواب های حاصل از الگوریتم بهینه سازی انبوه ذرات (PSO) مقایسه و مورد تجزیه تحلیل قرار می گیرد. نتایج نشان دهنده کارآیی الگوریتم پیشنهادی در حل مسایل را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 624

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سعادت اکبر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    313-329
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    588
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

آماده بکاری روسازی راه آهن شرط بلا منازع بهره برداری از آن در ارائه خدمات حمل و نقل ریلی است. از آنجا که توقعات عمومی در خدمات برنامه ریزی شده بخصوص در جابجایی مسافر فاقد پذیرش وقفه ای برای عملیات نگهداری است اقدام پیشگیرانه برای رفع ازکارافتادگی روسازی از اهمیت ویژه ای برخوردارمی گردد. از بین تجهیرات روسازی مدار خط که ازکارافتادگی آن تقریبا معادل از کارافتادگی خط است, ناشناخته ترین رفتار را برای پیشبینی وقوع زمان از کارافتادگی دارد تحقیقات انجام شده هیچگاه پاسخ مستقیمی به برآوردی از پیشبینی زمان وقوع خرابی مدار خط و یا علائم الکتریکی یک ایستگاه در حالت جامع شرایط ذاتی تجهیز، شرایط بهره برداری تجهیز و وضعت نگهداری تجهیز نداشته اند و غالبا در فضایی محدود از شرایط کاری خلاصه و ساده سازی شده موضوع را بررسی کرده اند. مدل اساسی پیش بینی رفتار خرابی مدار خط برپایه تخمین توابع توزیع چگالی و تجمعی احتمال خرابی و قابلیت اطمینان آن قرار دارد. این تخمین از آنجا معتبر می گردد که توابع آماری مورد نظر با متوسط گیری روی تعداد زیادی پیش امد در شرایط واقعی محاسبه و اعتبار آن با روش های نظری استاندارد تایید می گردد. برای مطالعه ی موردی مدار خط ایستگاه راه آهن تهران انتخاب شده است که تخمین تابع توزیع تجمعی خرابی آن براساس تحلیل آمار حدود ده سال گزارش از کار افتادگی آن دست می آید. این تخمین بر مدل توزیع ویبل برازش شده تا پارامترهای شکل, مقیاس و مبدا مدل رفتار خرابی مدار خط بدست آید. نتایج بدست آمده با پذیرش 5 درصد خطا در برازش حاکی از آن است که مدار خط ایستگاه راه آهن تهران با متوسط زمان بین دو خرابی برابر با 7/2 روز برای 7/1 روز, 5/7 روز و 11 روز از زمان شروع کار بعد از رفع هر خرابی به ترتیب با احتمال 50 درصد, 10 درصد و 5 درصدبا خرابی مواجه نحواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 588

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    331-352
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    942
  • دانلود: 

    726
چکیده: 

تصادفات ترافیکی یک عامل اصلی مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ایران است. امروزه این موضوع به یکی از مسائل مهم پیش روی مهندسان ترافیک و مدیران برنامه ریزی حمل و نقل تبدیل شده است عامل انسانی تاثیرگذارترین عامل در تعیین سطح ایمنی ترافیک جاده ای از میان عوامل سه گانه محیط، وسیله نقلیه و انسان است. شرایط راننده مانند شرایط روانی، اخلاقی و سطح خطرپذیری از جمله مواردی هستند که در امر رانندگی بطور مستقیم تاثیرگذار است. این امور متغیر بوده و قابلیت پیش بینی کمی دارند و ممکن است منجر به ایجاد شرایط نا ایمن گردند. سطح خطر پذیری در رانندگان یکی از فاکتورهای مهم عامل انسانی در رانندگی و تاثیرگذار در ایمنی ترافیک است. در سال های اخیر مطالعه ی ارتباط میان رفتار رانندگان بر اساس ویژگی های شخصیتی با استفاده از برداشت های میدانی و پرسشنامه های خود اظهاری سهم بسزایی در مطالعات ایمنی ترافیک داشته است. در این مطالعه میزان خشم راننده در رفتار ترافیکی نمونه ای از رانندگان تهرانی و ارتباط آن با ایمنی و تصادفات ترافیکی مورد بررسی قرار گرفته است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تحلیل همبستگی، ارتباط معناداری میان سن و سنوات رانندگی رانندگان با برخی از عامل های مقیاس خشم و همچنین میان میزان خشم راننده در موقعیت های ترافیکی مختلف با درگیری در تصادفات ترافیکی نشان می دهد. مقایسه نتایج مطالعه انجام شده با سایر کشورها حاکی از آن است که میزان خشم رانندگان ایرانی نسبت به رانندگان هندی(به عنوان یک کشور آسیایی) کمتر و نسبت به رانندگان اروپایی بیشتر است. براساس این نتایج تقویت فرهنگسازی در زمینه کنترل خشم رانندگان می تواند اثر قابل توجهی در کاهش شدت تصادفات دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 942

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 726 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    353-370
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    981
  • دانلود: 

    786
چکیده: 

اتوبوسرانی یکی از مهم ترین سامانه های حمل و نقل عمومی شهری بوده و اتوبوس به دلیل امتیازات خاص خود نسبت به سایر سامانه ها، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در اکثر شهرها، سامانه اتوبوسرانی با توجه به فقدان سامانه های پیشرفته حمل و نقل از قبیل مترو، تراموا، قطار سبک شهری و مانند آن ها وظیفه سنگینی را بر عهده دارند. به علت ویژگی های مثبت و مزایای این سامانه، ارتقای کارآیی آن به برنامه ریزی، اندیشه و راه حل های متعدد مسئولین و متخصصین این امر نیاز دارد. در این مقاله، یک مدل برنامه ریزی خطی به منظور بهینه سازی سیستم اتوبوس رانی شهری با هدف کمینه کردن مجموع هزینه های راه اندازی خطوط، هزینه تعمیرات و نگهداری و میزان مصرف سوخت و همچنین با کمینه سازی زمان ورود اتوبوس به ایستگاه ها سطح رفاه مسافران را به حداکثر برساند. مدل پیشنهادی در نرم افزار GAMS شبیه سازی گردیده و بر روی آن تحلیل حساسیت صورت گرفته است. با توجه به پیچیدگی و زمان محاسباتی بالای مدل پیشنهادی، یک روش فرا ابتکاری ترکیبی مبتنی بر رهیافت های کولونی مورچگان (ACO) و ازدحام ذرات (PSO) موسوم به PS-ACO نیز برای حل آن توسعه داده شده و در نرم افزار متلب (MATLAB) شبیه سازی گردیده است. نتایج محاسباتی نشان می دهد هزینه سوخت و فاصله مکانی بین ایستگاه ها، بیشترین تاثیر در میزان هزینه های عملیاتی و فاصله زمانی بین ایستگاه ها و بیشترین تاثیر در سطح رفاه مسافرین را دارد. همچنین تعداد ایستگاه ها، تاثیر بیشتری بر پیچیدگی و زمان حل مدل نسبت به تعداد مسیر و تعداد اتوبوس از خود نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 981

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 786 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    371-382
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    578
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

آسفالت ماستیک درشت دانه (SMA)1 از جمله آسفالت هایی است که با توجه به مزیت های بسیار زیاد آن مورد توجه راهسازان قرار گرفته است. از جمله مزایای این آسفالت می توان به افزایش مقاومت در برابر تعییر شکل ماندگار، کاهش روند رشد ترک، بهبود مقاومت لغزندگی، کاهش آلودگی صوتی ناشی از تردد وسائل اشاره کرد. در این پژوهش از پلیمر SBR2 خالص به صورت مخلوط در قیر و SBR مایع به صورت مستقیم در مخلوط جهت بهبود خصوصیات عملکردی مخلوط های آسفالتی ماستیک درشت دانه استفاده و نتایج با مخلوط بدون پلیمر به عنوان مخلوط شاهد مقایسه شده اند. در خلال این مطالعه آزمایشهای مارشال، حساسیت رطوبتی، خستگی قطری و ویل تراک بر روی نمونه های ساخته شده با SBR انجام شد. نتایج نشانگر آن بود که استفاده از پلیمر SBR مخلوط در قیر تاثیر مثبتی روی مقاومت کشی غیرمستقیم، مقاومت مارشال، مدول برجهندگی، مقاومت در برابر شیارشدگی و خستگی دارد. بااین حال، مقاومت در برابر رطوبت برای این مخلوط ها تفاوت چندانی با مخلوط شاهد ندارد. استفاده از پلیمر SBR مایع به صورت مستقیم در مخلوط باعث کاهش مقاومت خستگی و شیاردگی مخلوط های آسفالتی SMA شد. با این حال چنانچه این پلیمر بعد از قیر به مخلوطاضافه شود موجب بهبود در مقاومت مخلوط در برابر رطوبت می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بابایی محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    383-399
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    459
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

یکی از مهم ترین مراحل در انجام مطالعات ویا اقدامات حمل و نقلی، تعیین میزان اهمیت و اولویت اهداف حمل ونقلی شهر است. به طور کلی دو نوع هدف در مطالعات حمل ونقلی می تواند تعریف شود: اهداف کلی و اهداف جرئی. این مقاله به دنبال ارائه روشی برای اولویت بندی یکپارچه اهداف کلی حمل ونقلی است، به گونه ای که دیدگاه همه افراد (مسوولان، متصدیان و کارشناسان) مرتبط با امر حمل ونقل در این اولویت بندی در نظر گرفته شود. در روش ارائه شده، پس از دریافت نظر همه افراد در خصوص امتیاز و اولویت هر هدف، از روش پارامتریک وزن دهی، به یک اولویت بندی یکپارچه از دیدگاه همگان دست یافته می شود. با توجه به پراکندگی امتیازهای ارائه شده توسط افراد مختلف، ساختار غالب و مغلوبی برای هر هدف کلی نسبت به سایر اهداف کلی در نظر گرفته شده و روش بهینه سازی چندهدفه پارامتریک به گونه ای اصلاح شده است که این ساختار غالب و مغلوبی در اولویت اهداف موثر باشد. روش ارائه شده برای اولویت بندی اهداف کلی شهر مشهد نشان می دهد که در صورت عدم لحاظ کردن پراکندگی در امتیازها (و صرفا استفاده از مقدار میانگین امتیازها) به نتایج متفاوتی منجر خواهد شد که می تواند با خطای تصمیم گیری همراه باشد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که سه هدف کلی اولویت دار به دست آمده از دو روش وزن دهی ساده و روش ارائه شده در شهر مشهد مشابه هستند، ولی اولویت چهارم به دست آمده از دو روش متفاوت هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    401-424
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    991
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

یکی از مهم ترین دلایل تصادفات عابران پیاده در تقاطع های چراغ دار شهری، تخلفات آن ها در عبور از چراغ قرمز عابر پیاده است. لذا بررسی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر تخلفات عابران پیاده همواره دغدغه فعالان حوزه ایمنی ترافیک بوده است. هدف این مطالعه، ارزیابی عوامل بیرونی تاثیرگذار بر تخلفات عابران پیاده، به خصوص عوامل مرتبط با طرح هندسی و ترافیک است. رفتار 1590 عابر پیاده در 10 گذرگاه از 6 تقاطع در شهر مشهد مقدس، تصویربرداری شد و تاثیر 15 متغیر منحصربه فرد در مورد هر عابر پیاده مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل اطلاعات با کمک نرم افزار آماری SPSS و به روش رگرسیون لجستیک دووجهی صورت گرفت. در پایان، متغیرهای تعداد عابران پیاده هم سمت، تعداد عابران پیاده متخلف هم سمت، زمان انتظار عابر پیاده، سرفاصله زمانی بین وسایل نقلیه، طول گذرگاه، عرض جداکننده میانی و مدت زمان چراغ قرمز عابر پیاده بر تصمیم عابران پیاده برای احترام به چراغ قرمز یا تخلف در برابر آن، تاثیرگذار تشخیص داده شد. بر این اساس با افزایش تعداد عابران پیاده، احتمال تخلف به نسبت 7/20 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. در مقابل، در صورت افزایش تعداد عابران پیاده متخلف، احتمال تخلف با افزایش به نسبت 4/81 درصدی مواجه می شود. افزایش یک واحدی در متغیرهای زمان انتظار عابر پیاده، طول گذرگاه و عرض جداکننده میانی باعث کاهش تخلفات (به ترتیب %2/13، %5/18 و %6/14) و افزایش یک واحدی در متغیرهای سرفاصله زمانی بین وسایل نقلیه و مدت زمان چراغ قرمز موجب افزایش تخلفات (به ترتیب %8/17 و %8/2) خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    425-443
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    549
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

راهکارهای نوین جهت بهبود حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالتی سرد و جلوگیری از خرابی های ناشی از نفوذ آب، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. در این پژوهش از رسوب گذاری کلسیم کربنات بر روی سنگدانه های مخلوط آسفالتی توسط عامل باکتریایی، با ایجاد سطحی از رسوب آهکی که ماده ای آب گریز است، برای بهبود پوشش قیری و هم چنین بهبود حساسیت رطوبتی استفاده شد. برای این منظور ابتدا عمل آوری بیولوژیکی بر روی مصالح سنگی مانده بر روی الک 50 به مدت 31 روز قبل از ساخت مخلوط آسفالتی سرد انجام شد. برای مشخص شدن تشکیل رسوب کلسیم کربنات بر روی سطح مصالح سنگی دو آزمایش پراش اشعه ایکس و طیف سنج مآدون قرمز فوریه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این دو آزمایش تشکیل رسوب کلسیم کربنات بر سطوح سنگدانه ها را نشان داد. پس از عمل آوری بیولوژیکی مصالح سنگی، دو نوع مخلوط آسفالتی سردبا سنگدانه معمولی و با سنگدانه عمل آوری شده تهیه شد. برای بررسی اثر بهبود رسوب گذاری باکتریایی بر پوشش قیری و عریان شدگی دو مخلوط، آزمایش آب جوشان انجام شد. سپس با استفاده از تکنیک پردازش تصویر، ارزیابی کمی از وضعیت پوشش قیری در سطح مصالح سنگی صورت گرفت. در انتها نیز آزمایش اولتراسونیک بر روی مخلوط های آسفالتی ساخته شده به منظور بررسی سختی و مدول دینامیکی انجام شد. جهت ارزیابی اثر معنی دار عامل باکتریایی بر ویژگی های مذکور، آزمون t در سطح اطمینان 95 درصد صورت گرفت. نتایج نشان داد که مخلوط آسفالتی سرد با سنگدانه عمل آوری شده، پوشش قیری بهتر و عریان شدگی کمتچر در برابر رطوبت داشته و مدول دینامیکی بیشتری نسبت به مخلوط آسفالتی سردبا سنگدانه معمولی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 549

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صمدی پاکدل هوشنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    445-459
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    597
  • دانلود: 

    1365
چکیده: 

در دنیای امروز حمل و نقل نقش کلیدی و مهمی را در فرآیند توسعه اقتصادی-سیاسی و اجتماعی به عهده دارد. در این میان صنعت ریلی به سبب مشخصه هایی نظیر کاهش مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی کمتر، ایمنی بالا، مصرف زمین کمتر و حجم بالای انتقال کالا و مسافر از اولویت بیشتری نسبت به سایر شقوق حمل ونقلی برخوردار است. از این رو، تمرکز بر بهبود آن، لزوم پیشگیری از وقوع بحران از زمینه های تهدیدآمیز از نیازمندی های اجتناب ناپذیر محسوب می گردد. از آنجا که ورود ماسه های روان به خطوط راه آهن باعث رسوب ماسه روی خطوط و مسدود شدن خط آهن، خروج از خط، صدمه به انعطاف خط، خرابی علائم الکتریکی و ناوگان ریلی و درواقع باعث بروز بحران می گردددر این تحقیق به بررسی راهکارهای سنتی و مدرن و یک راهکار ابداعی جهت کاهش ورود ماسه به خطوط، تجمع کمتر ماسه روی خطوط راه آهن پرداخته شده است، علاوه بر راه حلهای موجود به راهکار ایجاد کانال های عبور ماسه در خاکریزها همراه با اصلاح فرم هندسی کوهان تروارسهای راه آهن و ارایه طرح بهینه کانال های تعبیه شده جهت حرکت آسان ماسه، باز گذاشتن مسیر عبور ماسه جهت حرکت روان آنها از منطقه خطوط راه آهن پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 597

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    461-474
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1249
  • دانلود: 

    821
چکیده: 

امروزه توسعه کمی و کیفی شبکه مترو در کلانشهرها به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در مدیریت شهری تلقی می شود. لیکن در کنار توسعه شبکه مترو باید به نیازمندی ها و توقعات مردم نیز توجه داشت تا از طریق افزایش رضایتمندی مردم، سهم استفاده از شبکه مترو نسبت به خودروهای شخصی افزایش یابد. توسعه زیرساخت ها در کنار برنامه ریزی مناسب است که معنی پیدا خواهد کرد. عدم کیفیت مطلوب سفرها در حمل و نقل عمومی، آسایش روانی را از شهروندان سلب خواهد کرد و زمینه نارضایتی شهروندان را فراهم می سازد که نهایتا به کاهش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی منجر خواهد شد. بنابراین در پژوهش حاضر با روش تحلیلی-تفسیری به استخراج شاخص های ارزیابی کیفیت و جانمایی ایستگاه های مترو از منابع داخلی و خارجی پرداخته شده و پرسشنامه ای بر اساس طیف لیکرت تنظیم شده است. در ادامه، 150 پرسشنامه به کمک مردم حاضر در ایستگاه مترو دانشگاه علم و صنعت تکمیل و با مدل تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون چندمتغیره خطی تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهند عوامل اصلی تبیین کننده کیفیت ایستگاه های مترو به ترتیب شامل «دسترسی»، «زیبایی شناسی»، «تسهیلات رفاهی اولیه»، «موقعیت استقرار»، «تسهیلات رفاهی ثانویه» و «نگهداری و مراقبت» است. همچنین بر اساس نتایج تفصیلی تر، اقدامات دارای اولویت برای افزایش رضایت مندی مردم از ایستگاه مترو دانشگاه علم و صنعت مربوط به «پارکینگ دوچرخه و موتورسیکلت»، «رنگ و تصاویر دیواری» و «دسترسی و حرکت معلولین و ناتوانان جسمی» است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 821 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    475-495
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    474
  • دانلود: 

    537
چکیده: 

چسبندگی لایه های روسازی مرکب، نقش بسزایی در عملکرد این نوع روسازی ها در بلندمدت ایفا می کند. چسبندگی ضعیف می تواند سبب لغزش لایه ها بر روی یکدیگر شده و خرابی هایی نظیر ترک های هلالی و خستگی زودرس را ایجاد نماید. با توجه به اینکه سرباره بعنوان محصولی جانبی در تولید فولاد، مطرح می باشد. تحقیقات صورت گرفته در مورد تاثیر سرباره بر عملکرد بتن نشان می دهد سرباره خصوصیات مکانیکی بتن را بطور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. بنابراین در این پژوهش از خصوصیات اصطکاکی و دوام سرباره فولاد استفاده کرده تا بتوان زبری سطح روسازی بتنی را افزایش داده و در نهایت چسبندگی لایه های روسازی مرکب را ارتقاء داد. علاوه بر آن به منظور افزایش چسبندگی بین لایه ای روسازی مرکب اثرات اندودهای سطحی مختلف شامل قیر 16-64PG، قیر اصلاح شده با پودرلاستیک و زئولیت و قیر امولسیون تند شکن(CRS-1) با نرخ استفاده 3/0، 6/0، 9/0، 2/1 و 5/1 کیلوگرم بر متر مربع مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق ابتدا درصد بهینه سرباره با توجه به آزمایش های خصوصیات مکانیکی و همچنین آزمایش پاندول انگلیسی و سایش مطابق استاندارد EN 1338 انتخاب شد. سپس به منظور تعیین خصوصیات چسبندگی اندودهای سطحی از آزمایش برش مستقیم استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که جایگزینی50 درصد سنگدانه با سرباره فولاد به لحاظ اقتصادی و خصوصیات مکانیکی و در عین حال سایش و لغزندگی عملکرد مناسبی داشته است. علاوه بر آن نتایج آزمایش مقاومت برشی روسازی مرکب نشان داد نرخ بهینه اندود سطحی بین 6/0 تا 9/0کیلوگرم بر مترمربع متغیر بوده و بستگی به نوع اندود سطحی دارد. با در نظر گرفتن مقادیر بهینه اندود سطحی، رده بندی مقاومت برشی قیرهای مختلف عبارتند از: قیر امولسیون< قیر شاهد < قیرپودرلاستیکی حاوی زئولیت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 474

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 537 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    497-523
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1304
  • دانلود: 

    921
چکیده: 

در قرن حاضر، الگوی رقابت در تولید و خدمات، از رقابت میان شرکت های مستقل به رقابت میان زنجیره های تامین تغییر کرده است. در این بین، مسئله طراحی استراتژیک زنجیره تامین از مسائل مهم در حوزه مدیریت زنجیره تامین است. در این مسائل عموما هدف استقرار تعدادی تسهیل تولیدی و مرکز توزیع در سایت های کاندیدا (در مناطق جغرافیای مختلف) به منظور پوشش تقاضای محصولات مختلف در مناطق مشتریان است. در مدل ارائه شده در این پژوهش، تقاضای انواع محصول در مناطق مشتریان از طریق تعدادی مرکز توزیع برآورده می گردد درحالی که این مراکز توزیع، محصولات را از کارخانه های تولیدی تهیه می کنند و این کارخانه ها، برای طراحی و تولید هر محصول، باید اجزای موردنیاز آن محصول را از تامین کنندگان خریداری نمایند. در اینجا یک مدل ریاضی برنامه ریزی خطی عدد صحیح مختلط تک هدفه ارائه شده است که همزمان علاوه بر طراحی زنجیره تامین چند سطحی، مسئله مکان یابی تسهیلات را نیز درنظر می گیرد. در این مدل اهداف مختلفی مانند کمینه سازی هزینه های بخش تهیه و تولید اجزای محصولات، تهیه و تولید محصولات، نگهداری و ارسال محصولات به مراکز توزیع، ارسال به مناطق مشتریان و هزینه استقرار کارخانه ها و مراکز توزیع وجود دارد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، ابتدا مدل ریاضی با نرم افزار بهینه سازی گمز کدنویسی شده و سپس برای مسائل در سایز بزرگ با الگوریتم های فراابتکاری ازدحام ذرات و رقابت استعماری حل می شود. بررسی های آماری نتایج، نشان دهنده کیفیت مدل و رویه حل پیشنهادی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1304

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 921 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    525-536
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    517
  • دانلود: 

    590
چکیده: 

در این پژوهش ایمنی عبور دانش آموزان از عرض خیابان از طریق کاهش سرعت وسائل نقلیه مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، دو طرح خط کشی به عنوان ابزار ترافیکی در نزدیکی یکی از مدارس شهرستان بابل در استان مازندران اجرا شد. مطالعات قبل و بعد سرعت ها نشان داد که اجرای خط کشی و گذرگاه عبور عابرین در مسیر (طرح اول) منجر به کاهش سرعت میانگین تمامی وسائل نقلیه به میزان 66/3 کیلومتر بر ساعت شده است در حالی که میزان کاهش سرعت میانگین برای طرح دوم (نوشتار پیش آگاهی مدرسه بر روی روسازی) مقدار 26/5 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. میزان کاهش سرعت 85 درصدی تمامی وسائل نقلیه با اجرای طرح اول 36/3 کیلومتر بر ساعت کاهش یافت، اما کاهش 86/6 کیلومتربرساعت برای سرعت 85درصدی وسائل نقلیه پس از اجرای طرح دوم، بیانگر تاثیر بیشتر اجرای این طرح بود. همچنین مقادیر کاهش سرعت ها به تفکیک جنسیت رانندگان متفاوت بود. برای رانندگان مرد، کاهش سرعت متوسط بعد از طرح های اول و دوم به ترتیب برابر است با 97/3 و 27/5 کیلومتر بر ساعت، در حالیکه این مقادیر برای رانندگان زن 78/3 و 21/6 کیلومتر بر ساعت گزارش شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 590 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button