Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,359
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,038
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تقاضای سفر شهری به روش فعالیت-مبنا: نمونه موردی منطقه سه شهرداری تهران

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 115

چکیده

 گرچه فرآیند 4 مرحله ای برای برآورد تقاضای سفر شهری هنوز در بسیاری پژوهشها مورد استفاده قرار می گیرد, اما مشاهده کاستیهای آن به ویژه در تحلیل راهبردها و نتایج نادقیق در پیش بینی تقاضا, از حدود 5 دهه قبل رفته رفته باعث توسعه یافتن روشهای ناهمفزون شد که پایه رفتاری دارند. در ادامه, روشهای فعالیت-مبنا, که در آن فعالیت عامل ایجاد سفر در نظر گرفته می شود, پس از آزمودن روشهای دیگر از جمله مدل سازی زنجیره سفر, در اکثر شهرهای بزرگ دنیا ساخته شده و به اجرا در آمدند. امروزه با توجه به آن که بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با مشکلاتی در زمینه مدیریت تقاضای ترافیک مواجه هستند, ضرورت روشی مطمئن تر برای پیش بینی تاثیرات سیاستگذاری ها بیش از پیش حس می شود. مقاله حاضر تلاش دارد با استفاده از روش فعالیت- مبنا رفتار سفر را بررسی و تحلیل کند. به این منظور با استفاده از اطلاعات پرسشگری ساکنین شهر تهران, یک ساختار فعالیت- مبنا از پایگاه داده های سفر-مبنا تهیه شده و با انجام تحلیلهای آماری مختلف, عوامل تاثیرگذار در توابع مطلوبیت الگوی فعالیت روزانه, زمان و طریقه زنجیره سفرهای اولیه و ثانویه شناسایی شدند. سه ساختار تصمیم گیری مستقل, آشیان های و همزمان با مدلهای لوجیت, ایجاد و تحلیل شد. نتایج این مطالعه به طور جزیی میزان و نحوه تاثیر متغیرهای مستقل انتخاب شده پس از آزمونهای مختلف را نشان می دهد. ازجمله می توان چنین نتیجه گرفت که با توجه به تحلیلهای صورت گرفته, ساختار مستقل برای نمونه مورد بررسی مناسب تر است, ضمن آن که متغیرهای سن, تعداد افراد خانواده, جنسیت, و وجود فرزندان 5 تا 15 ساله در انتخاب الگوی زنجیره سفر تاثیر قابل توجه دارند و نیز الگوی زنچیره سفر بر انتخاب طریقه موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رصافی، امیرعباس، و لطیفی، لیلا. (1390). تحلیل تقاضای سفر شهری به روش فعالیت-مبنا: نمونه موردی منطقه سه شهرداری تهران. مهندسی حمل و نقل، 3(2 (پیاپی 10))، 101-115. SID. https://sid.ir/paper/223935/fa

    Vancouver: کپی

    رصافی امیرعباس، لطیفی لیلا. تحلیل تقاضای سفر شهری به روش فعالیت-مبنا: نمونه موردی منطقه سه شهرداری تهران. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1390؛3(2 (پیاپی 10)):101-115. Available from: https://sid.ir/paper/223935/fa

    IEEE: کپی

    امیرعباس رصافی، و لیلا لطیفی، “تحلیل تقاضای سفر شهری به روش فعالیت-مبنا: نمونه موردی منطقه سه شهرداری تهران،” مهندسی حمل و نقل، vol. 3، no. 2 (پیاپی 10)، pp. 101–115، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223935/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا