Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,076
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

628
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آزمایشگاهی و تحلیل آماری اثر آلاینده ها بر مقاومت لغزندگی روسازی آسفالتی

صفحات

 صفحه شروع 589 | صفحه پایان 602

چکیده

 یکی از خصوصیات مهم راهها که مربوط به روسازی جاده می شود و با ایمنی آن در ارتباط است, مقاومت لغزندگی آنهاست. این خصوصیات به عوامل متعددی چون مشخصات بافت رویه و مصالح بکار رفته, شرایط آب و هوایی, تغییرات فصلی و میزان آلودگی سطح جاده وابسته است.حضور آلاینده ها بویژه در هنگام اولین بارندگی بعد از یک دوره خشکسالی باعث می شود تا سطح خیس جاده لغزنده شود و احتمال تصادف افزایش یابد. بعضی از این آلاینده ها طبیعی اند, مانند ریزگردها و عبور ماسه بادی در جاده های کویری و بعضی هم در اثر عوامل غیرطبیعی مانند پودر ناشی از سایش لاستیک در اثر عبور وسایل نقلیه و یا روغن, ایجاد می شوند. در این تحقیق آلاینده هایی چون ریزگردها, ماسه بادی, روغن, پودر لاستیک, دوده اگزوز و رنگ سرد ترافیکی مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه های آسفالتی با استفاده از یک نوع دانه بندی پیوسته با تراکم ژیراتوری در قالب های بزرگ مارشال ساخته شده اند و در درجه حرارت و رطوبت های مختلف تحت آزمایش آونگ انگلیسی قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد که حضور آلاینده ها به طور معنی داری تاثیرگذار است. همچنین نشان داده شد که در حالت خشک بیشترین کاهش بدست آمده در عدد پاندول هنگامی است که سطح از ماسه بادی پوشیده شده باشد و در حالت مرطوب نیز حضور رنگ سرد ترافیکی به طور متوسط بین 49 تا 55 درصد کاهش عدد لغزندگی را در پی داشته است. همچنین اعداد بدست آمده توسط نرم افزارهای آماری با استفاده از روش درخت تقسیم بندی گروه ها و شبکه عصبی مصنوعی تحلیل شدند و نشان داده شد که تغییر در نوع آلایندگی باعث بیشترین تغییر در مقاومت لغزندگی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذات اکرم، مرتضی، خبیری، محمدمهدی، و میرابی مقدم، محمدحسن. (1396). بررسی آزمایشگاهی و تحلیل آماری اثر آلاینده ها بر مقاومت لغزندگی روسازی آسفالتی. مهندسی حمل و نقل، 8(4 )، 589-602. SID. https://sid.ir/paper/223938/fa

    Vancouver: کپی

    ذات اکرم مرتضی، خبیری محمدمهدی، میرابی مقدم محمدحسن. بررسی آزمایشگاهی و تحلیل آماری اثر آلاینده ها بر مقاومت لغزندگی روسازی آسفالتی. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1396؛8(4 ):589-602. Available from: https://sid.ir/paper/223938/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی ذات اکرم، محمدمهدی خبیری، و محمدحسن میرابی مقدم، “بررسی آزمایشگاهی و تحلیل آماری اثر آلاینده ها بر مقاومت لغزندگی روسازی آسفالتی،” مهندسی حمل و نقل، vol. 8، no. 4 ، pp. 589–602، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223938/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا