در این مقاله به بررسی زمانبندی یکپارچه تولید و توزیع در زنجیره تامین سه مرحله ای شامل تولیدکننده، ناوگان حمل و نقل کالاها و مشتریان پرداخته می شود. یک تولیدکننده مسئولیت تولید بر اساس تقاضای مشتریان را برعهده دارد و v وسیله نقلیه محصولات تولیدی را بر اساس تقاضای مشتریان با درنظر گرفتن مسیریابی وسیله نقلیه تحویل می دهد. وسایل نقلیه بعد از اتمام تولید محصولات مورد تقاضای مشتریان، مجاز به بارگیری و شروع توزیع هستند و با توجه به محدودیت ظرفیت وسیله نقلیه و فرجه زمانی، سرویس دهی به مشتریان انجام می شود. مدل به صورت برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح آمیخته با هدف کمینه کردن هزینه های تاخیر تولید و هزینه های مسافت فرموله شده است. با توجه به سخت بودن مساله (NP-hard) از الگوریتم بهبودیافته بهینه سازی ازدحام ذرات (IPSO) استفاده شده است. در این الگوریتم از اپراتورهای بهبود 2-opt, 1-opt برای جستجوی گسترده فضای جواب و جلوگیری از همگرا شدن سریع به جواب بهینه محلی بهره گرفته شده است. به منظور اعتبار سنجی روش حل پیشنهادی، الگوریتم ارائه شده در ابعاد کوچک و بزرگ نمونه مساله های ایجاد شده با جواب دقیق مقایسه می شود که نتایج حاکی از برتری الگوریتم IPSO پیشنهادی و کارایی آن است. در پایان، مطالعه موردی با داده های واقعی بررسی و ارائه می شود که نتایج مقایسه با شرایط واقعی حاکی از عملکرد بهتر سیستم پیشنهادی نسبت به سیستم تولید و توزیع مطالعه موردی است که موجب بهبود و کاهش هزینه ها می شود.