مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

604
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر جاده های جنگلی بر فلور، شکل زیستی و انتشار جغرافیایی پوشش گیاهی در تیپ ممرز-راش، جنگل خیرود

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 130

چکیده

 ساخت شبکه جاده های جنگلی از جمله دخالت های انسانی است که سبب آشفتگی در جنگل می شود. هدف از این پژوهش, تعیین فاصله اثرگذار جاده های درجه دو جنگلی بر فلور, شکل زیستی و انتشار جغرافیایی گونه های گیاهی در تیپ ممرز-راش, جنگل خیرود نوشهر بود. بدین منظور, 36 خط نمونه به طول 100 متر (در هر دامنه خاک ریزی و خاک برداری 18 خط نمونه) از حاشیه جاده تا درون جنگل انتخاب و در طول هر خط نمونه, هشت قطعه نمونه به ابعاد 2×1 متر با فواصل صفر متری (حاشیه جاده), پنج, 10, 15, 20, 30, 45 و 100 متری برداشت شدند. نتایج نشان داد که بیشینه فاصله اثرگذار جاده بر فلور, 15 متر است زیرا که از این فاصله به بعد, درصد فراوانی دو خانواده ی Fagaceae و Betulaceae به صورت غالب در می آید و خانواده های Rosaceae, Cyperaceae و Poaceae درصد حضورشان کاهش می یابد. بیشترین فاصله اثرگذار بر شکل زیستی, 20 متر است زیرا بعد از این فاصله درصد حضور ژئوفیت ها و همی کریپتوفیت ها کم و بر درصد حضور فانروفیت ها افزوده می شود. جاده های جنگلی تا بیشینه فاصله 15 متر بر انتشار جغرافیایی گیاهان اثرگذارند زیرا بعد از این فاصله, کروتیپ های جهان وطنی و نیمه جهان وطنی حضور ندارند و درصد حضور گونه های چندناحیه ای کاهش و شکل غالب انتشار جغرافیایی به صورت اروپا-سیبری یا اروپا-سیبری و مدیترانه ای تغییر می یابد. استفاده از بیل مکانیکی به جای بولدوزر در هنگام ساخت جاده که تخریب کمتری در عرصه ایجاد می کند و رعایت دقیق استانداردهای پروفیل های طولی و عرضی جاده جنگلی می تواند باعث کاهش اثرات منفی جاده بر بوم سازگان شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلجویی، آزاده، صادقی، سیدمحمدمعین، عبدی، احسان، و حسنوند، مژگان. (1396). تأثیر جاده های جنگلی بر فلور, شکل زیستی و انتشار جغرافیایی پوشش گیاهی در تیپ ممرز-راش, جنگل خیرود. تحقیقات حمایت و حفاظت جنگلها و مراتع ایران، 15(2 (پیاپی 30) )، 115-130. SID. https://sid.ir/paper/227805/fa

    Vancouver: کپی

    دلجویی آزاده، صادقی سیدمحمدمعین، عبدی احسان، حسنوند مژگان. تأثیر جاده های جنگلی بر فلور, شکل زیستی و انتشار جغرافیایی پوشش گیاهی در تیپ ممرز-راش, جنگل خیرود. تحقیقات حمایت و حفاظت جنگلها و مراتع ایران[Internet]. 1396؛15(2 (پیاپی 30) ):115-130. Available from: https://sid.ir/paper/227805/fa

    IEEE: کپی

    آزاده دلجویی، سیدمحمدمعین صادقی، احسان عبدی، و مژگان حسنوند، “تأثیر جاده های جنگلی بر فلور, شکل زیستی و انتشار جغرافیایی پوشش گیاهی در تیپ ممرز-راش, جنگل خیرود،” تحقیقات حمایت و حفاظت جنگلها و مراتع ایران، vol. 15، no. 2 (پیاپی 30) ، pp. 115–130، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227805/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا