مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

494
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای شبکه حمل و نقل با تأکید بر معیارهای مقاومت زمین و طراحی مسیر های امداد و نجات با استفاده از GIS

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 76

چکیده

 اهمیت شبکه حمل و نقل در بخش اقتصاد, صنعت, سیاست و حتی نظامی سبب شده که زیربنای توسعه پایدار در هر منطقه باشد. شبکه حمل و نقل شهری قبل و بعد از زلزله, در عملیات امداد و نجات, جابجایی و تخلیه آسیب دیدگان تأثیر قابل توجهی خواهد داشت؛ بنابراین طراحی شبکه هندسی حمل و نقل شهری و برنامه ریزی برای کاهش آسیب ها ی احتمالی امری ضروری به نظر می رسد. شهر کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و محصور بودن به وسیله گسل ها در برابر زلزله آسیب پذیر است؛ بنابراین در این تحقیق سعی شده که ابتدا آسیب پذیری شبکه حمل و نقل شهرکر مان را در برابر زلزله بر اساس معیارهای مقاومت زمین و با استفاده از روش سیستم اطلاعات مکانی-تحلیل سلسله مراتبی پهنه بندی و بعد از تعریف پایگاه داده زمین مرجع برای مسیرهای شهری, جهت خدمات رسانی و تخلیه سریع تر آسیب دیدگان در زمان و یا بعد از زلزله, شبکه هندسی حمل و نقل منطقه طراحی گردد. در جداول توصیفی لایه معابر شهری, فیلدهای آسیب پذیر بودن معابر به همراه فیلد های نام, کد شناسایی, یک طرفه و دوطرفه بودن, طبقه بندی و طول خیابان ها ایجاد و اطلاعات توصیفی مربوطه وارد گردید که می توان با به کار بردن تحلیل های شبکه در زمان موردنیاز, به راحتی بهترین مسیر تخلیه نجات آسیب دیدگان را با در نظر گرفتن محدودیت آسیب پذیری مسیرها, تعیین نمود. نتایج نهایی حاکی از این است که آسیب پذیری شبکه حمل و نقل شهر کرمان در مناطق 1و3 بیشتر به چشم می خورد و دلیل آن را می توان, تجمع تأسیسات آسیب پذیر شهری و مقاومت کم زمین, در این نواحی دانست؛ بنابراین در برنامه ریزی ها, باید این مناطق در اولویت قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی نیا، عبدالرضا، و غنی زاده، علیرضا. (1397). ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای شبکه حمل و نقل با تأکید بر معیارهای مقاومت زمین و طراحی مسیر های امداد و نجات با استفاده از GIS. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی، 6(1 )، 57-76. SID. https://sid.ir/paper/230141/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی نیا عبدالرضا، غنی زاده علیرضا. ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای شبکه حمل و نقل با تأکید بر معیارهای مقاومت زمین و طراحی مسیر های امداد و نجات با استفاده از GIS. مهندسی فناوری اطلاعات مکانی[Internet]. 1397؛6(1 ):57-76. Available from: https://sid.ir/paper/230141/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرضا کاظمی نیا، و علیرضا غنی زاده، “ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای شبکه حمل و نقل با تأکید بر معیارهای مقاومت زمین و طراحی مسیر های امداد و نجات با استفاده از GIS،” مهندسی فناوری اطلاعات مکانی، vol. 6، no. 1 ، pp. 57–76، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/230141/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button