مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی تطبیقی اجرای آیینی کَتَک و سماع مولویه از منظر تاریخی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 30

چکیده

 حرکت, هیجان و اجراهای آیینی به اندازه تاریخ بشری قدمت دارند. چنین آیین مقدسی در تصوف نیز پدید آمده و در خانقاه های اغلب طریقت ها آن را به اجرا درمی آورند. این آیین در طریقت مولویه اغلب مشتمل بر چرخش های پیوسته و بدون توقف حول محور بدن است. اما اجرای آیینی مشابهی, به نام کتک, در معابد هندوئیسم نیز وجود دارد که مانند سماع مولویه ریشه در نیایش آفریدگار دارد و در برخی از ابعاد فرم و محتوا به سماع شبیه است. بنا بر آنچه بیان شد, پرسش اصلی مقاله این است که آیا اجرای کتک, که در دوران سلاطین دهلی (1526-1206 م) و امپراتوران گورکانی (1857-1526 م) در هند باب بوده است, از سماع مولویه, که به همراه تصوف از قرن سیزدهم میلادی وارد هند شده, و به صورت همزمان مورد حمایت دربار بوده و در مجامع رسمی حکومت به اجرا درمی آمده, تأثیر پذیرفته است؟ پرسش فرعی نیز این است که دلیل شباهت های ظاهری این دو اجرای آیینی, از جمله چرخش های پی درپی و حرکات دست, لباس و موسیقی قوالی, ناشی از تأثیراتی است که از هم گرفته اند؟ این مقاله, به منظور پاسخ به این پرسش ها, به کشف روابط زمانی و مکانیِ دو اجرا و دو فرهنگ صوفیسم و هندوئیسم در طول تاریخِ مورد اشاره و احتمال وام گیری کتک از سماع پرداخته است. نتایج پژوهش بنیادی حاضر, که به روش تاریخی و به کمک گردآوری مطالب به شیوه ی اسنادی و نیز میدانی به دست آمده, بیانگر این است که اجرای آیینی کتک به واسطه ی همجواری هندوئیسم و صوفیسم در اجتماع و فرهنگ هند, در دوران سلاطین دهلی و سپس امپراتوران مغول, در بخش های بسیاری از جمله حرکات بدن, به ویژه چرخش های پی درپی و حرکات دست, موسیقی قوالی و لباس, از سماع مولویه تأثیر پذیرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چادها، پینکی، دانشگر، فهیمه، شادقزوینی، پریسا، و دادور، ابوالقاسم. (1395). مطالعه ی تطبیقی اجرای آیینی کَتَک و سماع مولویه از منظر تاریخی. مطالعات تاریخ فرهنگی (پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ)، 8(30 )، 1-30. SID. https://sid.ir/paper/233125/fa

    Vancouver: کپی

    چادها پینکی، دانشگر فهیمه، شادقزوینی پریسا، دادور ابوالقاسم. مطالعه ی تطبیقی اجرای آیینی کَتَک و سماع مولویه از منظر تاریخی. مطالعات تاریخ فرهنگی (پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ)[Internet]. 1395؛8(30 ):1-30. Available from: https://sid.ir/paper/233125/fa

    IEEE: کپی

    پینکی چادها، فهیمه دانشگر، پریسا شادقزوینی، و ابوالقاسم دادور، “مطالعه ی تطبیقی اجرای آیینی کَتَک و سماع مولویه از منظر تاریخی،” مطالعات تاریخ فرهنگی (پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ)، vol. 8، no. 30 ، pp. 1–30، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/233125/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button