مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,154
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انطباق تولیدات داخلی و مزیت های صادراتی در بازار جهانی خرما: بررسی موقعیت ایران در مقابل رقبا

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 149

چکیده

 ایران از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما در جهان به شمارمی آید. با توجه به اهمیت صادرات خرمای ایران و سهم حدود 14 درصدی آن در صادرات کشاورزی, در این مطالعه مزیت نسبی صادرات خرمای ایران در مقابل رقبای بزرگ جهانی و ارتباط بلندمدت مزیت صادراتی ایران در بازارهای جهانی و میزان تولید خرما در ایران و سایر کشورهای رقیب, با استفاده از آزمون جوهانسون و الگوهای تصحیح خطای برداری (VECM) برای دوره زمانی 1996-2008 بررسی شد. نتایج مطالعه نشان داد که اثر شوک های ناگهانی بر میزان شاخص مزیت صادراتی در طی حدود 1.5 دوره تعدیل خواهد شد که نسبت به سایر کشورها فاصله زمان کوتاه تری خواهد بود. نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که هرچند با افزایش تولیدات داخلی در بلندمدت, میزان مزیت صادراتی ایران افزایش داشته است, کشور تونس, کشوری بوده که بیشترین مزیت نسبی را در بازارهای جهانی داشته و همچنین بیشترین ارتباط بلندمدت بین تولید و مزیت صادراتی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است. این در حالی می باشد که ایران رتبه پنجم را در بازارهای جهانی کسب کرده است. عراق, الجزایر و امریکا از دیگر رقبایی هستند که انطباق بیشتری بین تولید و مزیت صادراتی خرما نسبت به ایران داشته اند. لذا باتوجه به اینکه افزایش توان تولیدی در داخل می تواند در بلندمدت مزیت صادراتی مناسب تری را در بازارهای جهانی به وجود آورد, لازم است تا به انطباق بیشتر تولیدات داخلی و مزیت صادراتی خرمای ایران در مقابل رقبای بزرگی همچون تونس توجه شود .

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باریکانی، الهام، امجدی، افشین، و رفیعی، حامد. (1393). انطباق تولیدات داخلی و مزیت های صادراتی در بازار جهانی خرما: بررسی موقعیت ایران در مقابل رقبا. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 22(85)، 129-149. SID. https://sid.ir/paper/24499/fa

    Vancouver: کپی

    باریکانی الهام، امجدی افشین، رفیعی حامد. انطباق تولیدات داخلی و مزیت های صادراتی در بازار جهانی خرما: بررسی موقعیت ایران در مقابل رقبا. اقتصاد کشاورزی و توسعه[Internet]. 1393؛22(85):129-149. Available from: https://sid.ir/paper/24499/fa

    IEEE: کپی

    الهام باریکانی، افشین امجدی، و حامد رفیعی، “انطباق تولیدات داخلی و مزیت های صادراتی در بازار جهانی خرما: بررسی موقعیت ایران در مقابل رقبا،” اقتصاد کشاورزی و توسعه، vol. 22، no. 85، pp. 129–149، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24499/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button