مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,209
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

984
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه مدل تعیین شاخص ایمنی راه

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 40

چکیده

 در این تحقیق با توجه به متغیرهای موثر بر تصادفات جاده ای, وضعیت ایمنی راه ها بررسی و مدلی ریاضی برای سنجش ایمنی راه ها ارایه شده است. با بررسی پارامترهای موثر بر تصادفات جاده ای و جمع آوری اطلاعات و مطالعات میدانی در حدود 580 کیلومتر از راه های اصلی کشور – شامل راه های با عملکرد و شرایط محیطی متفاوت – مدل موردنظر ارایه شده است. روند مدلسازی با توجه به آمار و اطلاعات جمع آوری شده از پارامترهای دخیل با استفاده از توابع مختلف انجام شده است. برازش منحنی به اطلاعات و مقایسه ضرایب همبستگی مدل های متفاوت, مدل پواسون را مناسب نشان داد. با کالیبره کردن مدل و اعتبارسنجی با داده های دوره زمانی 6 ساله, مدل نهایی ارایه شده است. متغیر وابسته در این مدل به عنوان شاخص تصادفات (AI), مبین تعداد و شدت تصادفات است.نتایج مطالعات نشان داد که میزان تصادفات جاده ای در ایران به مقدار قابل توجهی با افزایش حجم ترافیک زیاد می شود. به عنوان مثال 20 درصد افزایش در ترافیک راه, خطر تصادفات را 55 درصد افزایش می دهد. شکل گیری کاربری های تجاری و مسکونی در حاشیه راه, خطر تصادفات جاده ای را به شدت بیشتر می کند. راه های کوهستانی نسبت به سایر راه ها به شدت ناامن ترند. افزایش 10 درصدی وسایل نقلیه سنگین, خطر تصادفات را 60 درصد بیشتر می کند. تغییر درجه راه از راه های دوخطه به بزرگراه, 60 درصد بهبود ایمنی راه ها را در بر دارد. افزایش یک متر به عرض شانه راه و افزایش یک خط عبور به عرض راه, به ترتیب 50 و 60 درصد ایمنی راه ها را بهبود می بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفارزاده، محمود، و پوریاری، مقصود. (1385). ارایه مدل تعیین شاخص ایمنی راه. فنی و مهندسی مدرس، -(25 (ویژه نامه مهندسی عمران))، 29-40. SID. https://sid.ir/paper/25042/fa

    Vancouver: کپی

    صفارزاده محمود، پوریاری مقصود. ارایه مدل تعیین شاخص ایمنی راه. فنی و مهندسی مدرس[Internet]. 1385؛-(25 (ویژه نامه مهندسی عمران)):29-40. Available from: https://sid.ir/paper/25042/fa

    IEEE: کپی

    محمود صفارزاده، و مقصود پوریاری، “ارایه مدل تعیین شاخص ایمنی راه،” فنی و مهندسی مدرس، vol. -، no. 25 (ویژه نامه مهندسی عمران)، pp. 29–40، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/25042/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا