مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عوامل اثر گذار بر فضای ارزش آفرینی طبیعت گردی در اکوسیستم های بیابانی (نمونه موردی: مرنجاب)

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 129

چکیده

 ارزش آفرینی یک مفهوم جدید, ارزشمند و بسیار گسترده است. نظریه پردازان, آن را ایجاد یک چیز ارزشمند از هیچ می دانند. بدون شک, تلفیق مناسب و دقیق طبیعت گردی و ارزش آفرینی می تواند فرصت های بدیع اقتصادی به همراه داشته باشد که یکی از پیامدهای آن توسعه فرصت های اشتغال است تا توریسم در رویکردی اکوسیستمی, از لحاظ بوم شناسی در طولانی مدت قابل قبول و از لحاظ مالی, خودکفا و از نظر دیدگاه های اجتماعی و اخلاقی برای جوامع محلی مفید و نوی بخش باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عوامل اثرگذار بر فضای ارزش آفرینی طبیعت گردی در اکوسیستم کویری با استفاده از روش دلفی انجام شد. ابزار پژوهش پرسش نامه ای با 6 شاخص, 21 معیار و 125 زیرمعیار بود که توسط 25 کارشناس خبره در قالب پرسش نامه دو مرحله ای دلفی و طیف پنج گزینه ای لیکرت پاسخ داده شد. یافته ها نشان داد که معیار فرهنگی آموزشی با میانگین وزنی 1.096 دارای بیشترین ضریب تاثیر گذاری بر کارآفرینی اکوتوریستی در کویر مرنجاب بوده است. معیار اجتماعی با میانگین امتیاز وزنی 0.946 در رتبه دوم قرار داشت و معیارهای طبیعت گردی, زیرساخت های اولیه, حمل ونقل, اقامتی و رفاهی تفریحی به ترتیب با میانگین امتیاز وزنی 0.665, 0.588, 0.560, 0.559 و 0.524 در جایگاه های سوم تا هفتم قرار گرفتند. معیار بازار محلی با میانگین امتیاز 0.508 نیز هشتمین معیار موثر بر کارآفرینی اکوتوریستی تشخیص داده شد. معیارهای ویژگی های خاک, سیمای فیزیکی, اقتصادی, پوشش گیاهی, اقلیم منطقه, حیات وحش, نهادی, تبلیغات و اطلاع رسانی, بهداشتی درمانی, غذا و نوشیدنی, منابع آب, ارتباطی الکترونیکی و حساسیت محیطی به ترتیب در جایگاه های بعدی اثرگذاری بر فرصت های کارآفرینی اکوتوریستی قرار داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاطریان، محسن، کیانی سلمی، صدیقه، و زورمند، پریناز. (1395). ارزیابی عوامل اثر گذار بر فضای ارزش آفرینی طبیعت گردی در اکوسیستم های بیابانی (نمونه موردی: مرنجاب). مهندسی اکوسیستم بیابان، 5(13 )، 117-129. SID. https://sid.ir/paper/254486/fa

    Vancouver: کپی

    شاطریان محسن، کیانی سلمی صدیقه، زورمند پریناز. ارزیابی عوامل اثر گذار بر فضای ارزش آفرینی طبیعت گردی در اکوسیستم های بیابانی (نمونه موردی: مرنجاب). مهندسی اکوسیستم بیابان[Internet]. 1395؛5(13 ):117-129. Available from: https://sid.ir/paper/254486/fa

    IEEE: کپی

    محسن شاطریان، صدیقه کیانی سلمی، و پریناز زورمند، “ارزیابی عوامل اثر گذار بر فضای ارزش آفرینی طبیعت گردی در اکوسیستم های بیابانی (نمونه موردی: مرنجاب)،” مهندسی اکوسیستم بیابان، vol. 5، no. 13 ، pp. 117–129، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/254486/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button