مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,587
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر (با نگاهی به پروژه تعاملی کتابخانه قلب)

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 76

چکیده

 ارج نهادن به جایگاه و نقش مخاطب, از دستاورد های پراهمیت و ارزشمند هنر معاصر دانسته می شود. مؤثر بودن یا به عبارتی گویاتر تعیین کنندگی, به نحوی که شکل گیری و معنا یافتن اثر هنری درگرو مشارکت مخاطب باشد, در هنر تعاملی معاصر نمود عینی و حقیقی می یابد. قوت گرفتن چنین رویکردی, می تواند نشانی از اهمیت یافتن عرصه بیناذهنی در فرآیند تولید هنری و نقض محوریت مطلق هنرمند باشد. با در نظر داشتن مسئله مذکور, پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش برآمده است که در هنر تعاملی معاصر افق بینا ذهنی هنرمند و مخاطب چگونه شکل می گیرد؟ نمونه موردمطالعه, پروژه تعاملی «کتابخانه قلب» است که بر مبنای نظری «زیبایی شناسی صمیمیت» طراحی شده است. این اثر که «بدن» را ماده اصلی تجربه زیبایی شناختی قرار داده, بر نحوه رویارویی مخاطب با بدن و تعمق در آن به عنوان سوژه و ابژه «آگاهی» متمرکز است. با توجه به پرسش اصلی, فرض بر این است که افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب, در تراز «آفرینشگری» و خلق اثر تحقق می یابد. به این معنا که در اثر تعاملی کتابخانه قلب, آفرینش و تجسم آگاهی بدنی, در افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب شکل گرفته و تجربه حاصل شده, متعلق به هر دو آنان است. در این پژوهش, باهدف تبیین ابعاد گوناگون ارتباطات بیناذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر, در نمونه خاص کتابخانه قلب, داده ها به صورت اسنادی جمع آوری شده و به شیوه توصیفی-تحلیلی موردبررسی قرارگرفته اند. نتیجه آنکه مخاطب تعامل گر در اثر مذکور, به واسطه تغییر آشکاری که می تواند آگاهانه در تجسم بدنش ایجاد کند و شکل نهایی اثر را رقم بزند, هم تراز با هنرمند در خلق اثر, تعیین کننده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورمند، فاطمه. (1396). افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر (با نگاهی به پروژه تعاملی کتابخانه قلب). مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(3 )، 61-76. SID. https://sid.ir/paper/267686/fa

    Vancouver: کپی

    پورمند فاطمه. افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر (با نگاهی به پروژه تعاملی کتابخانه قلب). مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1396؛-(3 ):61-76. Available from: https://sid.ir/paper/267686/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه پورمند، “افق بیناذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر (با نگاهی به پروژه تعاملی کتابخانه قلب)،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 3 ، pp. 61–76، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267686/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button