Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

850
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

896
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه بازنمایی هویت در نقاشی های آبستره غیر فیگوراتیو عراقی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 56

چکیده

 هنرمندان عراقی از دهة 1930, به واسطه تحصیل در اروپا با نقاشی آبستره آشنا شدند. گرایش به هنر آبستره تا اواسط سدة بیستم, همزمان با شدت گرفتن تلاش برای انسجام ملی و شکل گیری ملت عراقی, به نقطه اوج خود رسید. این که, چگونه هنرمندان عراقی توانستند با استفاده از آبسترة غربی, هنر ملی خلق کنند؟ آیا با وجود پیروی از آبسترة غربی, می توان از هنر آبسترة عراقی سخن گفت؟ هدف این مقاله آشنایی با نقاشی آبسترة عراقی و پرداختن به ویژگی و منبع الهام هنرمندان مدرن عراقی است؛ تا بدانیم, هویت روایت شده در نقاشی های آبسترة عراقی چیست و چه عواملی درونمایه و محتوای آثار مذکور را تعیین کرده است؟ . مقاله حاضر, پژوهشی کیفی است و انتخاب نمونه ها به روشی هدفمند و شاخص انجام گرفته است. آثار آبسترة غیرفیگوراتیو پنج تن از هنرمندان مدرن عراقی بین دهه های 1950 تا 1980, به عنوان جامعة آماری توصیف و تحلیل شده است. نتایج حاصل از مطالعه و پژوهش نشان می دهد, روایت اصلی آثار آبسترة عراقی مبتنی بر هویت ملی است, که از ناسیونالیسم عرب تا ناسیونالیسم عراقی نوسان دارد. بدین معنی که هنرمندان عراقی از فرم ها و مفاهیمی استفاده می کنند که در عین غیرفیگوراتیو بودن, بازنمودی از هویت عراقی (عربی-اسلامی-عراقی) باشد. این تاکید بر «هویت», با تحولات اجتماعی, سیاسی و فکری پس از تشکیل عراق مدرن در سال, 1920 در پیوند است و از سرمایة فرهنگی هنرمندان تأثیر می پذیرد. بازنمایی «هویت», ریشه در ماهیت هنر اسلامی دارد که از بدو ظهور, هویتی متفاوت از هنر ادیان دیگر نشان داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفیان، شکیبا، محمدزاده، مهدی، و عبدالرحمن حسین، محمودحسین. (1395). مطالعه بازنمایی هویت در نقاشی های آبستره غیر فیگوراتیو عراقی. مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(2 )، 41-56. SID. https://sid.ir/paper/267693/fa

    Vancouver: کپی

    شریفیان شکیبا، محمدزاده مهدی، عبدالرحمن حسین محمودحسین. مطالعه بازنمایی هویت در نقاشی های آبستره غیر فیگوراتیو عراقی. مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1395؛-(2 ):41-56. Available from: https://sid.ir/paper/267693/fa

    IEEE: کپی

    شکیبا شریفیان، مهدی محمدزاده، و محمودحسین عبدالرحمن حسین، “مطالعه بازنمایی هویت در نقاشی های آبستره غیر فیگوراتیو عراقی،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 2 ، pp. 41–56، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267693/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا