مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,266
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عنصر بصری خط در میزانسن های سینمایی (مطالعه موردی: فیلم های اصغر فرهادی)

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 94

چکیده

 اگر با چشم تجزیه گر یک هنرمند به اطراف بنگریم, همه اجسام و عناصر را ترکیبی از خط, نقطه, سطح و حجم می بینیم. عناصری که در هنرهای تجسمی از آن ها به عنوان عناصر بصری نام برده میشود. خط یکی از مهمترین عناصری است که می توان آن را به وفور در اطراف مان مشاهده کرد. هر خط معنا و مفهوم مختص خود را در قاب تصویر یا همان افق دیدمان القا می کند. حال اگر این نگاه را به سوی سینما معطوف کنیم, هر قاب از یک فیلم می تواند پنجره ای باشد تا به وسیله خطوط, مفهومی را به مخاطب خود منتقل سازد. از اینرو در این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی, و با تجزیه عناصر تجسمیی, به بررسی اهمیت و ارزش بیانی عنصر بصری خط در میزانسن فریم های سینمایی پرداخته می شود. در این زمینه به مطالعه موردی خط در فیلم های اصغر فرهادی( شهر زیبا, گذشته و جدایی نادر از سیمین) پرداخته می شود. هدف از این پژوهش آن است که؛ ضرورت اهمیت و به کار گیری ویژگی های هنرهای تجسمی را در سینما آشکار سازد. نتیجه حاصل از این تحقیق, دست یابی به این نکته است که عنصر تجسمی خط تا توسط چینش در هر فریم سینمایی به تنهایی میتواند تاثیر به سزایی در انتقال حس وحال و فضای حاکم بر فیلم داشته باشد. لذا استفاده از از انواع خطوط و ویژگی و خاصیت روانی و بصری آنها در انتقال حس مورد نظر کارگردان در قاب تصویر تاثیر بسیاری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حدادی، مریم، و ندایی، امیرحسن. (1395). نقش عنصر بصری خط در میزانسن های سینمایی (مطالعه موردی: فیلم های اصغر فرهادی). مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(2 )، 83-94. SID. https://sid.ir/paper/267695/fa

    Vancouver: کپی

    حدادی مریم، ندایی امیرحسن. نقش عنصر بصری خط در میزانسن های سینمایی (مطالعه موردی: فیلم های اصغر فرهادی). مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1395؛-(2 ):83-94. Available from: https://sid.ir/paper/267695/fa

    IEEE: کپی

    مریم حدادی، و امیرحسن ندایی، “نقش عنصر بصری خط در میزانسن های سینمایی (مطالعه موردی: فیلم های اصغر فرهادی)،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 2 ، pp. 83–94، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267695/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button