مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

705
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

759
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین چارچوب مفهومی آموزش دانشجویان مبتدی در کارگاه های مقدمات طراحی معماری: تحلیل محتوا کیفی

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 22

چکیده

 هماهنگی مقوله های آموزش و فعالیت های دانشجویان مبتدی در کارگاه های مقدمات طراحی معماری, ضروری است و می تواند منجر به ارتقاء توانایی طراحی و گذر به سمت حرفه مندی و خبرگی شود. هدف, تدوین چارچوب مفهومی آموزش معماری, براساس مقوله های آموزش معماری و فعالیت های دانشجویان مبتدی در کارگاه های مقدمات طراحی است. روش تحقیق, تحلیل محتوای کیفی, در سطح کلمات و مفهوم است. برای تدوین چارچوب از همسازی و یافت معنای درونی نگرش ها و اولویت های آموزش معماری در حوزه های روش های آموزش, آموزش معماری, و فرایند طراحی استفاده شده است. گردآوری اطلاعات از روش اسناد و مدارک است, 84 منبع پرارجاع و مرتبط با کلمات کلیدی آموزش معماری, مبتدی, توانایی طراحی, فرایند طراحی, و تفکر طراحانه انتخاب شده است. با تحلیل متون و گردآوری اطلاعات علمی داخلی و خارجی, و بررسی موقعیت کارگاه طراحی معماری در پی استخراج و استنباط مقوله های آموزش معماری, فعالیت های کارگاه طراحی, و تدوین چارچوب مفهومی آموزش معماری دانشجویان مبتدی است. تحلیل و تفسیر داده های متنی, در سه مرحله انجام شد, کدگذاری با مطالعه متون, کلمات و مفاهیم مشترک, تحلیل, تفکیک, تلفیق و تجمیع آن ها انجام شد؛ مقوله های مفهومی آموزش معماری و فعالیت ها در کارگاه معماری برای پوشش دهی مقوله ها یافت شد؛ و چارچوب مفهومی آموزش در کارگاه طراحی معماری تدوین شد. یافته های تحقیق شش مقوله آموزش معماری شامل توانایی طراحی, تفکر طراحی, اثربخشی کارگاه, آموزش مشارکتی, رسانه ها و سنجش است. برای تدوین چارچوب مفهومی و تدریس در کارگاه های طراحی, فعالیت های مناسب کارگاه ها در ابعاد و جنبه های مختلف یافت و تعریف می شود. فعالیت ها برای ارتقا نیازمندی های دانشجو مبتدی معماری و پوشش دهنده چندین مقوله یافت شد, شش سری فعالیت شامل مطالعات, تحلیل بنا, ماکت سازی, اسکیس ها, رسانه های مختلف, و ارزیابی بیان و در نهایت چارچوب مفهومی تدوین شد. دانشجویان مبتدی در یادگیری طراحی با الهام از عملکرد معماران خبره, تفکر همگرا و واگرا, تامل در فرایند طراحی, مشارکت و نقد در فعالیت های کارگاه در نهایت به ایده پردازی, خلق فضا, و ساخت طرح واره می پردازند. در این مسیر توانایی های فردی برای ساخت مفاهیم, و شناخت مسیله طراحی ارتقاء می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زندی محب، آرزو، دژدار، امید، و طلیسچی، غلامرضا. (1399). تدوین چارچوب مفهومی آموزش دانشجویان مبتدی در کارگاه های مقدمات طراحی معماری: تحلیل محتوا کیفی. مطالعات محیطی هفت حصار (هفت حصار)، 9(33 )، 5-22. SID. https://sid.ir/paper/372191/fa

    Vancouver: کپی

    زندی محب آرزو، دژدار امید، طلیسچی غلامرضا. تدوین چارچوب مفهومی آموزش دانشجویان مبتدی در کارگاه های مقدمات طراحی معماری: تحلیل محتوا کیفی. مطالعات محیطی هفت حصار (هفت حصار)[Internet]. 1399؛9(33 ):5-22. Available from: https://sid.ir/paper/372191/fa

    IEEE: کپی

    آرزو زندی محب، امید دژدار، و غلامرضا طلیسچی، “تدوین چارچوب مفهومی آموزش دانشجویان مبتدی در کارگاه های مقدمات طراحی معماری: تحلیل محتوا کیفی،” مطالعات محیطی هفت حصار (هفت حصار)، vol. 9، no. 33 ، pp. 5–22، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372191/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا