مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

277
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شبیه سازی و مطالعه تجربی اثر پارامترهای هندسی صفحات دوقطبی فلزی پیل سوختی بر پروفیل برگشت فنری در فرآیند شکل دهی استمپینگ

صفحات

 صفحه شروع 2617 | صفحه پایان 2628

چکیده

 امروزه استفاده از صفحات دوقطبی فلزی در صنعت پیل سوختی به دلیل هزینه بسیار پایین تر آن نسبت به صفحات ضخیم گرافیتی که با روش ماشینکاری تولید می شوند, مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. بهترین روش برای تولید صفحات دوقطبی فلزی, استفاده از فرآیند شکل دهی است. در میان انواع روش های شکل دهی, فرآیند شکل دهی استمپینگ از سرعت تولید بالاتر, سادگی فرآیند و هزینه تولید پایین تری برخوردار است. یکی از مشکلات عمده شکل دهی صفحات دوقطبی فلزی, برگشت فنری ورق بعد از شکل دهی می باشد که موجب اعوجاج و عدم یکنواختی در کانال های شکل گرفته می گردد. در این پژوهش تاثیر پارامترهای هندسی همچون ابعاد و زاویه دیواره کانال, شعاع گوشه, عمق کانال و تاثیر پارامتر فرآیندی همچون روانکار بر پروفیل پرشدگی و برگشت فنری ورق شکل دهی شده از جنس فولاد زنگ نرن 304 با ضخامت 1/0 میلی متر بررسی گردید. به همین منظور, در ابتدا به کمک نرم افزار المان محدود آباکوس, شبیه سازی انجام شد و صحت نتایج به کمک آزمایش های تجربی بررسی شد. در ادامه با تغییر پارامترهای ورودی در شبیه سازی, خروجی های نامبرده مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که زاویه دیواره و پهنای کانال بیشترین تاثیر را بر مقدار برگشت فنری صفحات شکل دهی شده دارند. نتایج در ارتباط با پارامتر فرآیندی چون تاثیر روانکار نشان داد که مقدار برگشت فنری تقریبا مستقل از پارامتر روانکار است. اما در شرایط کاملا برابر, در حالت استفاده از روانکار, توزیع تنش در گوشه ها و دیواره کانال بسیار یکنواخت تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی خطیر، فرزاد، و برزگری، محمدمهدی. (1399). شبیه سازی و مطالعه تجربی اثر پارامترهای هندسی صفحات دوقطبی فلزی پیل سوختی بر پروفیل برگشت فنری در فرآیند شکل دهی استمپینگ. مهندسی مکانیک مدرس، 20(11 )، 2617-2628. SID. https://sid.ir/paper/375931/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی خطیر فرزاد، برزگری محمدمهدی. شبیه سازی و مطالعه تجربی اثر پارامترهای هندسی صفحات دوقطبی فلزی پیل سوختی بر پروفیل برگشت فنری در فرآیند شکل دهی استمپینگ. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1399؛20(11 ):2617-2628. Available from: https://sid.ir/paper/375931/fa

    IEEE: کپی

    فرزاد احمدی خطیر، و محمدمهدی برزگری، “شبیه سازی و مطالعه تجربی اثر پارامترهای هندسی صفحات دوقطبی فلزی پیل سوختی بر پروفیل برگشت فنری در فرآیند شکل دهی استمپینگ،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 20، no. 11 ، pp. 2617–2628، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375931/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button