مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

162
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های درسی فنی و حرفه ای از نظر میزان توجه به شایستگی های حرفه ای در ایران در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 70

چکیده

 نوع مقاله: پژوهشی (کاربردی) آموزش های فنی و حرفه ای به دلیل آموزش و ایجاد مهارت های لازم در افراد برای توانایی احراز مشاغل, نقش بسزایی در اشتغال دارند. با توجه به اهمیت نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه اقتصادی و اشتغال, در طراحی نظام جدید آموزش متوسطه, کوشش شده است جهت گیری این نظام به سمت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای با هدف آموزش فنون و مهارت های مورد نیاز جامعه باشد. از سوی دیگر, آموزش مبتنی بر شایستگی یک مدل آموزشی در آموزش فنی و حرفه ای است که بر شایستگی های حرفه ای متمرکز است. بر این اساس, هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی فنی و حرفه ای از نظر میزان توجه به شایستگی های حرفه ای است و در آن از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی کتاب های فنی و حرفه ای است که با استفاده از سرشماری, چهار کتاب «کارگاه نوآوری و کار آفرینی», «کاربرد فناوری های نوین», «الزامات محیط کار» و «مدیریت تولید» انتخاب شدند که بین همه رشته ها مشترک است. ابزار اندازه گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوا, تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد و روایی محتوایی با استفاده از CVR, 90/0 و ضریب توافقی برای ارزیابی پایایی نیز 90/0 به دست آمد. نتایج حاصل از این پژوهش در کتاب های مورد بررسی, نشان می دهد در مجموع با 558 فراوانی به مولفه شایستگی های فنی و غیرفنی توجه شده و بیشترین فراوانی مربوط به شایستگی های غیرفنی بوده است. در مولفه شایستگی های فنی, بیشترین فراوانی در ارتباط با شاخص مهارت با 72 فراوانی و در مولفه شایستگی های غیرفنی, بیشترین فراوانی مربوط به شاخص مهارت کسب وکار با 154 فراوانی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قهاری، حمیرا، صالحی عمران، ابراهیم، و عابدینی بلترک، میمنت. (1398). تحلیل محتوای کتاب های درسی فنی و حرفه ای از نظر میزان توجه به شایستگی های حرفه ای در ایران در سال 1398. کارافن، 16(46 )، 51-70. SID. https://sid.ir/paper/377538/fa

    Vancouver: کپی

    قهاری حمیرا، صالحی عمران ابراهیم، عابدینی بلترک میمنت. تحلیل محتوای کتاب های درسی فنی و حرفه ای از نظر میزان توجه به شایستگی های حرفه ای در ایران در سال 1398. کارافن[Internet]. 1398؛16(46 ):51-70. Available from: https://sid.ir/paper/377538/fa

    IEEE: کپی

    حمیرا قهاری، ابراهیم صالحی عمران، و میمنت عابدینی بلترک، “تحلیل محتوای کتاب های درسی فنی و حرفه ای از نظر میزان توجه به شایستگی های حرفه ای در ایران در سال 1398،” کارافن، vol. 16، no. 46 ، pp. 51–70، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button