مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,045
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه و بررسی عوامل موثر بر ایجاد علاقه مندی و انگیزش در دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه به درس شیمی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 96

چکیده

 در این پژوهش, تصمیم بر آن شد که عوامل مؤثّر بر علاقه مندی و انگیزش دانش آموزان دوره دوم متوسطه به درس شیمی در قالب یک اقدام پژوهی موردبررسی قرار گیرد. این پژوهش از طریق طرح پرسش (و بررسی پاسخ های مخاطبین), تجربیات محقق در کلاس های درس شیمی و بررسی متون مختلف انجام شد. نتایج بررسی ها نشان داد که عوامل مختلفی تأثیر گذار هستند که از جمله آن ها می توان به موارد مربوط به محتوی کتاب, برنامه ریزی درسی و روش های مطالعه دانش آموزان اشاره کرد. همچنین, مشخص شد که برقراری ارتباط بین علم شیمی و زندگی روزمره (جهت شناسایی کاربردهای این علم در زندگی), هم زمان سازی تدریس تئوری و عملی (به هدف افزایش کارآمدی یادگیری), استفاده از روش تدریس مشارکتی, جلوگیری از ایجاد فضای ترس و سخت گیری زیاد در فضای کلاس, آرامش بخشیدن به دانش آموزان و ایجاد فضای دوستانه و مبتنی بر تعامل (برای دستیابی به اهداف آموزشی) نیز از عوامل مؤثّر بر افزایش انگیزش دانش آموزان به درس شیمی می باشند. در این راستا, راهکارهایی دیگر نیز اجرا و بررسی شدند که مشخص شد تشویق, ارتباط مناسب, تدریس ساده, صحبت های امیددهنده, ارائه متنوع مطالب (حضوری, مجازی, درس نامه, مشاهده مستقیم و. . . ), عملکرد دلسوزانه معلّم و جلوگیری از مدیریت استبدادی نیز می توانند منجر به افزایش علاقه و انگیزه دانش آموزان به درس شیمی شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبودی، جلال، و نظرپور، حامد. (1399). مطالعه و بررسی عوامل موثر بر ایجاد علاقه مندی و انگیزش در دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه به درس شیمی. پژوهش در آموزش شیمی، 2(4 )، 73-96. SID. https://sid.ir/paper/386145/fa

    Vancouver: کپی

    عبودی جلال، نظرپور حامد. مطالعه و بررسی عوامل موثر بر ایجاد علاقه مندی و انگیزش در دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه به درس شیمی. پژوهش در آموزش شیمی[Internet]. 1399؛2(4 ):73-96. Available from: https://sid.ir/paper/386145/fa

    IEEE: کپی

    جلال عبودی، و حامد نظرپور، “مطالعه و بررسی عوامل موثر بر ایجاد علاقه مندی و انگیزش در دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه به درس شیمی،” پژوهش در آموزش شیمی، vol. 2، no. 4 ، pp. 73–96، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386145/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button