Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,111
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,585
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل انتقادی گرایش های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 48

چکیده

 بیان مسئله: در عرصة جهانی هنر معاصر, که رویدادهای به هم پیوسته ای از دوسالانه ها, داکومنتا, نمایش های سراسری1 و بازار هنر را دربرمی گیرد, حضور هنرمندان ایرانی در «بازار» برجسته تر است. بازار هنر معاصر ایران که از سال 2006 با همکاری گالری های خصوصی و شعب خاورمیانه ایِ چند حراج خانة بزرگ به شکوفایی رسید, مهم ترین عرصه ای بود که هنر معاصر «ایرانی» را به مخاطب جهانی می شناساند. بازار هنر اما با قواعد اقتصادی خود که هنر ایران را بخشی از هنر منطقه معرفی می کرد, به تنهایی نمی توانست نمایندة قابل اطمینانی برای شناخت هنر ایران باشد. آثاری که در بازار, عرضه و مبادله می شدند به نشانه های فرهنگ «ایرانی» ارجاع داشتند, اما این مؤلفه های فرهنگی در آنها چگونه بروز یافته بود؟ هدف: هدف این مقاله تبیین و نقد رویکرد هنرمندان معاصر ایرانی به هویت فرهنگی در بازار جهانی است. نویسندگان مقاله در صدد پاسخگویی به این پرسش برآمده اند که گرایش های بازاری در هنر معاصر ایران چه رویکردی به هویت فرهنگی داشته است؟ به نظر می رسد بهره برداری هنرمندان ایرانی از مؤلفه های هویت فرهنگی, بیش از آنکه بازتعریف معنادار آنها در نگرشی نقادانه یا ستایش آمیز باشد, در راستای بی اثرساختن و در نهایت کالایی کردن آنهاست. روش تحقیق: این پژوهش با بهره گیری از «نقد مارکسیستی» روش «توصیفی-تحلیلی»را مبنا قرار داده است. نتیجه گیری: هویت فرهنگی در آثار ایرانی, با ازدست دادن معنای تاریخی, بی آنکه پیوندی واقعی با مسائل دوران معاصر پیدا کند, تنها به کالایی برای فروش تبدیل شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورمند، فاطمه، و افضل طوسی، عفت السادات. (1398). تحلیل انتقادی گرایش های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی. باغ نظر، 16(70 )، 31-48. SID. https://sid.ir/paper/397508/fa

    Vancouver: کپی

    پورمند فاطمه، افضل طوسی عفت السادات. تحلیل انتقادی گرایش های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی. باغ نظر[Internet]. 1398؛16(70 ):31-48. Available from: https://sid.ir/paper/397508/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه پورمند، و عفت السادات افضل طوسی، “تحلیل انتقادی گرایش های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی،” باغ نظر، vol. 16، no. 70 ، pp. 31–48، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397508/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا