Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

499
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی هستی شناسی کمال آفرینی در طراحی مکان های آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 152

چکیده

 پیشینه و اهداف: هدف غایی در تعلیم و تربیت, رشد و بالندگی متعلمین است. توجه به معماری محیط آموزشی که متناسب با اهداف عالیه نظام آموزشی باشد دغدغه معماران این حوزه است. در این پژوهش با اتکاء به نظر اندیشمندان اسلامی در حوزه علوم قرآنی, آموزه های برگرفته شده از قرآن کریم و مولفه ها یا متغیرهای بسترساز عامل کمال آفرینی استخراج گردید. این مولفه ها درون مایه اصلی معیارهای طراحی و کیفیت بخشی مدارس و مکان های آموزشی برای تحقق بهره مندی معماران در طراحی کارامد در سه حوزه معنا, عملکرد و کالبد پیشنهاد گردید. روش ها: این پژوهش از جمله تحقیقات بنیادی اثرگذار محسوب می گردد, از نظر ماهیت در مجموعه پژوهش های کمی-کیفی قرار می گیرد. روش تحقیق ابتدا پیمایشی (زمینه یابی) می باشد, سپس روایی پرسشنامه های محقق ساخت ارزیابی و پایایی متغیرها از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 0. 764محاسبه و تایید گشته است. همچنین به کمک نرم افزار spss19 تحلیل عامل Q (استخراج دیدگاه های متخصصین) و تحلیل عاملR (استخراج علایق کاربران) صورت گرفت. جامعه آماری متخصصین شامل 25 نفر از اساتید متخصص و خبره در رشته های علمی معارف اسلامی, علوم تربیتی و معماری می باشند. 40 نفر از دختران دانش آموز سال سوم هنرستان های شهر تهران به عنوان حجم نمونه غیر تصادفی از کاربران محیط, در مرحله دوم انتخاب و پرسش نامه های مصور حاصل از دیدگاه های متخصصین تنظیم و تحلیل گردید. یافته ها: پس از 990 دقیقه مصاحبه حضوری با اساتید خبره از دانشگاه های شهید رجایی, تهران, علم وصنعت و دانشگاه امام خمینی قزوین, کد گذاری دو مرحله ای و استخراج مقولات موثر در تحقیق, با هدف تنظیم پرسش نامه محقق ساخته با تبیین 40 گویه متناسب با آن گزاره ها تنظیم گردید. نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه, شامل بر سه عامل: 1-ویژگی های کالبدی بناهای آموزشی به عنوان عامل تعالی معنوی انسانی, 2-درون گرایی یا عامل تامین فضای خودشناسی و خودسازی انسان, 3-برون گرایی, به عنوان عوامل تنظیم شرایط محیطی و عرصه بندی طبیعی بسترهای تحقق کمال انسانی از نظر متخصصین می باشند. همچنین پرسشنامه مصور کاربران در 9 حوزه مختلف فضای آموزشی با 3 درجه کیفی پیشنهادی, در بین کاربران توزیع شد. نتیجه گیری: در حوزه معنا و باهدف رشد معنوی دانش آموزان, نیازهای مطرح شده آن ها شامل: "ایجاد آرامش و امنیت, حس رضایتمندی, افزایش قدرت تفکر, پرورش خلاقیت و افزایش مسیولیت پذیری" است. در حوزه عملکرد "مکان های فردی شده, رعایت سلسله مراتب, انعطاف پذیری, تعاملات اجتماعی, فضاهای چند عملکردی و پرورش قوای حسی" مورد انتظار است. در حوزه کالبد "رعایت تنوع, توجه به جزییات, مقیاس پذیری, زیبایی و ارتباط با طبیعت" می بایست در طراحی مدرسه و محوطه در اولویت قرار گیرند. لذا بر اساس متغیرهای کشف شده در این پژوهش, مدل همبستگی عوامل بسترساز تعالی معنوی دانش آموزان در طراحی مدرسه, از طریق موارد زیر مشخص می‍ گردد: 1-طراحی کالبد با ویژگی های عامل رشد, 2-حیطه های خودشناسی و خودسازی انسان, 3-طبیعت و محیط. بنابراین, با توجه به نقش و اهمیت کالبد و به ویژه خصوصیات محیط مدرسه در رشد و پرورش استعدادهای دانش آموزان, طراحی مطلوب محیط های آموزشی با هدف ایجاد بستری مناسب جهت رشد معنوی آنان موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عظمتی، حمیدرضا، صالح صدق پور، بهرام، طاهرطلوع دل، محمدصادق، و صدوقی، زهرا. (1399). مبانی هستی شناسی کمال آفرینی در طراحی مکان های آموزشی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15(1 (پیاپی 57) )، 139-152. SID. https://sid.ir/paper/402362/fa

    Vancouver: کپی

    عظمتی حمیدرضا، صالح صدق پور بهرام، طاهرطلوع دل محمدصادق، صدوقی زهرا. مبانی هستی شناسی کمال آفرینی در طراحی مکان های آموزشی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛15(1 (پیاپی 57) ):139-152. Available from: https://sid.ir/paper/402362/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا عظمتی، بهرام صالح صدق پور، محمدصادق طاهرطلوع دل، و زهرا صدوقی، “مبانی هستی شناسی کمال آفرینی در طراحی مکان های آموزشی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 15، no. 1 (پیاپی 57) ، pp. 139–152، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا