Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

211
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

476
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عملکرد قاب های خمشی فولادی با مهاربندهای زانویی تحت اثر برخورد وسایل نقلیه

صفحات

 صفحه شروع 215 | صفحه پایان 236

چکیده

 ساختمان ها در طول بهره برداری خود تحت تاثیر انواع نیروهای طبیعی و غیرطبیعی قرار دارند. ضربه ی ناشی از برخورد وسایل نقلیه به سازه ها جز نیروهای خارجی غیر طبیعی محسوب می گردد که معمولا در طراحی سازه ها لحاظ نمی شود. با گسترش حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان, مطالعه ی رفتار سازه ها در مقابل بارگذاری های غیرمتعارف مانند انفجار و ضربه ی ناشی از برخورد وسیله ی نقلیه مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق, قاب های خمشی فولادی با مهاربندهای زانویی (2, 5 و 8 طبقه) به صورت دوبعدی بر اساس ضوابط آیین نامه ای در نرم افزار SAP 2000 طراحی و سپس تحلیل تاریخچه زمانی آن ها تحت ضربه ی ناشی از برخورد وسیله ی نقلیه ی سبک توسط نرم افزار SeismoStruct انجام شده است. پاسخ های جابجایی, دریفت, شتاب طبقات و برش پایه ی قاب ها تحت اثر ضربه ی ناشی از برخورد وسیله ی نقلیه ی سبک با سرعت های مختلف (از 10 تا 120 کیلومتر بر ساعت) مقایسه شده و نتایج نشان می دهد که سرعت های 90, 120 و 100 کیلومتر بر ساعت به ترتیب باعث رخداد ناپایداری دینامیکی در قاب های 2, 5 و 8 طبقه شده است. همچنین نتایج بیانگر سطح عملکرد قاب های مورد نظر بر اساس حداکثر دریفت طبقات و برای سرعت های مختلف برخورد است. به عنوان نمونه در بازه ی سرعت برخورد 50 الی 80 کیلومتر بر ساعت, سطح عملکرد قاب 2 طبقه "ایمنی جانی" بوده است و در مورد قاب 8 طبقه, سرعت های 10 و 20 کیلومتر بر ساعت سطح عملکرد "استفاده ی بلادرنگ"را فراهم کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدی زاده، کوروش، صادقی، عباسعلی، و هاشمی، سیده وحیده. (1400). بررسی عملکرد قاب های خمشی فولادی با مهاربندهای زانویی تحت اثر برخورد وسایل نقلیه. مهندسی سازه و ساخت، 8(5 )، 215-236. SID. https://sid.ir/paper/409584/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی زاده کوروش، صادقی عباسعلی، هاشمی سیده وحیده. بررسی عملکرد قاب های خمشی فولادی با مهاربندهای زانویی تحت اثر برخورد وسایل نقلیه. مهندسی سازه و ساخت[Internet]. 1400؛8(5 ):215-236. Available from: https://sid.ir/paper/409584/fa

    IEEE: کپی

    کوروش مهدی زاده، عباسعلی صادقی، و سیده وحیده هاشمی، “بررسی عملکرد قاب های خمشی فولادی با مهاربندهای زانویی تحت اثر برخورد وسایل نقلیه،” مهندسی سازه و ساخت، vol. 8، no. 5 ، pp. 215–236، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409584/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا