مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

338
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگوی معتبر برای برنامه درسی مبتنی بر توجه به همه خرده فرهنگ ها در نظام برنامه درسی ایران

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 121

چکیده

 این پژوهش به دو هدف صورت گرفته است: نخست, بررسی وضعیت موجود و توجه به مولفه های مربوط به خرده فرهنگ ها بر اساس دو عنصر اهداف و محتوای برنامه درسی ایران, دوم, طراحی و اعتبار سنجی الگوی مناسب بر اساس دیدگاه متخصصان برنامه درسی که در آن تبدیل به وضعیت مطلوب شود. روش پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است که از طریق تحقیق ترکیبی از نوع اکتشافی, به بررسی و پاسخگویی سئوالات پژوهش می پردازد. از آن جا که ماهیت پژوهش مستلزم بررسی و تحلیل دیدگاه ها, تجارب و نظرات استادان و صاحب نظران حوزه آموزش چندفرهنگی است, از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه متخصصان حوزة برنامه درسی آموزش چندفرهنگی در آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور بود که برای نمونه گیری از آن ها, از روش نمونه گیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی استفاده شد. همچنین برای جمع آوری اطلاعات در سوال اول از روش تحلیل و بررسی کتاب های مربوط و در سوال دوم و چهارم از رویکرد مصاحبه, بهره گرفته شده است. یافته ها: نتایج به دست آمده در سوال نخست نشان داد که توجه به اقوام و فرهنگ ها در اهداف و محتوای برنامه درسی دوره متوسطه اول, کمترین جایگاه را دارد. در سوال دوم, تمامی متخصصان و استادان دانشگاه ها بر توجه به خرده فرهنگ ها در برنامه درسی اذعان داشتند. آنها دیدگاه های خود را در زمینه لحاظ کردن اهداف آموزشی, موضوعات و محتوای برنامه درسی مبتنی بر اقوام و فرهنگ های ایرانی به عنوان دو عنصر برنامه درسی بیان کردند. با استفاده از کد گذاری اولیه, دو عنصر هدف و محتوا از میان نظرات آنها استخراج گردید. سپس بر اساس دیدگاه های آنها الگویی مناسب برای توجه و دقت بیشتر به این مهم طراحی شد. الگوی طراحی شده, بیانگر توجه بیشتر مولفان و سیاستگذاران آموزش و پرورش به موضوع اهداف و محتوای برنامه درسی در توجه به اقوام و فرهنگ ها است. این الگو از دیدگاه متخصصان و دست اندرکاران آموزشی و دانشگاهی معتبر تشخیص داده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روحی، ایوب، ناطقی، فائزه، عزیزی، نعمت اله، و جلالوندی، مهناز. (1399). ارائه الگوی معتبر برای برنامه درسی مبتنی بر توجه به همه خرده فرهنگ ها در نظام برنامه درسی ایران. پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی، 10(1 )، 95-121. SID. https://sid.ir/paper/412051/fa

    Vancouver: کپی

    روحی ایوب، ناطقی فائزه، عزیزی نعمت اله، جلالوندی مهناز. ارائه الگوی معتبر برای برنامه درسی مبتنی بر توجه به همه خرده فرهنگ ها در نظام برنامه درسی ایران. پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی[Internet]. 1399؛10(1 ):95-121. Available from: https://sid.ir/paper/412051/fa

    IEEE: کپی

    ایوب روحی، فائزه ناطقی، نعمت اله عزیزی، و مهناز جلالوندی، “ارائه الگوی معتبر برای برنامه درسی مبتنی بر توجه به همه خرده فرهنگ ها در نظام برنامه درسی ایران،” پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی، vol. 10، no. 1 ، pp. 95–121، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412051/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button