این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهرستان نوشهر انجام یافته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ جمع آوری اطلاعات توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه معلمان متوسطه شهرستان نوشهر می شود که بر اساس جدول مورگان 275 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی که دارای 36 سوال و به طیف لیکرت صورت گرفته است. برای تحلیل یافته ها، علاوه بر آمار توصیفی (شاخص های گرایش مرکزی و نمودارها) از روش استنباطی و با استفاده از نرم افزار pls و از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که عوامل تاثیرگذار بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان شناسایی که سهم هریک از عوامل بر اساس آماره t در سطح معنی داری تایید و عوامل عزت نفس، احساس تعلق، احساس امنیت، تعهد درونی، تعهد بیرونی شناسایی شدند.