مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

772
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

184
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخل داران از مباحث مدیریت تلفیقی آفات

صفحات

 صفحه شروع 491 | صفحه پایان 499

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, بررسی تاثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخل داران شهرستان آبادان از مباحث مدیریت تلفیقی آفات بود. به لحاظ هدف, پژوهش حاضر در زمره تحقیقات کاربردی بود که با بهره گیری از پارادیم کمی, از طریق پیمایش توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش دو گروه مجزا را دربر داشت. گروه اول کشاورزان شرکت کننده در دوره های IPM/FFS و گروه دوم, کشاورزان آموزش دیده به شیوه مرسوم معلم - محور که طی سال های مشابه در زمینه مدیریت تلفیقی آفات نخلستان در شهرستان آبادان آموزش دیده بودند. از گروه اول 66 نفر و از گروه دیگر 106 کشاورز به شیوه تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که روایی محتوایی آن توسط جمعی از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری اهواز و تعدادی از کارشناسان جهاد کشاورزی آبادان تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (a=0.78). یافته ها حکایت از آن داشت که اختلاف میانگین اطلاع کشاورزان IPM/FFS و همتایان آموزش دیده آنها به شیوه معلم - محور, با احتمال وجود یک درصد خطا معنی دار بود. به عبارت دیگر, کشاورزان گروه اول با به کارگیری اصول یادگیری مشارکتی, اطلاعات به مراتب بیشتری راجع به مباحث مدیریت تلفیقی آفات نخلستان در مقایسه با گروه دیگر داشتند. افزون بر این تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر حضور در جلسات, بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر وابسته (سطح اطلاع کشاورزان دوره هایIPM/FFS ) داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی میرزایی، عرفان، موحدمحمدی، حمید، و طهماسبی، مریم. (1389). بررسی تاثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخل ‌داران از مباحث مدیریت تلفیقی آفات. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 2-41(4)، 491-499. SID. https://sid.ir/paper/448955/fa

    Vancouver: کپی

    علی میرزایی عرفان، موحدمحمدی حمید، طهماسبی مریم. بررسی تاثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخل ‌داران از مباحث مدیریت تلفیقی آفات. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)[Internet]. 1389؛2-41(4):491-499. Available from: https://sid.ir/paper/448955/fa

    IEEE: کپی

    عرفان علی میرزایی، حمید موحدمحمدی، و مریم طهماسبی، “بررسی تاثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخل ‌داران از مباحث مدیریت تلفیقی آفات،” تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، vol. 2-41، no. 4، pp. 491–499، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/448955/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button