مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,143
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی رهیافت مدرسه مزرعه با تاکید بر تولید محصولات سالم (مورد مطالعه: گوجه فرنگی کاران بخش کاکی)

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 59

چکیده

 مدرسه مزرعه, رهیافتی موثر برای افزایش ظرفیت کشاورزان در به کارگیری فناوری های جدید در مزرعه است که می تواند موجب بهبود امنیت و سلامت غذایی شود. در استان بوشهر این رهیافت از سال 1387 اجرا شده است. سنجش اثربخشی این مدارس می تواند در جهت توسعه ی کمی و کیفی آن موثر بوده و نتایج کاربردی مفیدی را فراهم آورد. از این رو, هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی این رهیافت بوده که با محوریت تولید محصولات سالم در بین گوجه فرنگی کاران بخش کاکی اجرا شده است. در این پژوهش از الگوی کرک پاتریک به شیوه توصیفی- تحلیلی و به صورت پیمایش در بین تمامی گوجه فرنگی کاران شرکت کننده در برنامه مدرسه مزرعه (80 نفر) استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بود که روایی آن به تایید پانل متخصصان دانشگاهی و کارشناسان جهاد کشاورزی رسید. پایایی پرسشنامه نیز با انجام یک مطالعه ی راهنما و محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ 0.72 تا 0.86 برای ابعاد مختلف الگوی کریک پاتریک مورد تایید قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که وضعیت ابعاد چهارگانه الگوی کریک پاتریک شامل واکنش, یادگیری, مهارت و نتایج در سطح مطلوبی قرار دارند. علاوه بر آن, نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه نشان داد پراهمیت ترین متغیرهای تاثیرگذار در بعد یادگیری شامل سطح زیر کشت, میزان اراضی و تولید بودند که 38 درصد از واریانس متغیر وابسته (یادگیری) را تبیین نمودند. این در حالی است که در خصوص بعد مهارت, این متغیرها شامل تحصیلات, سابقه کشاورزی و تولید بودند که تبیین 31% از واریانس مهارت را بر عهده داشتند. در نهایت پیشنهادهایی در راستای بهبود اثربخشی رهیافت مدرسه- مزرعه ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، زینب، و احمدوند، مصطفی. (1395). اثربخشی رهیافت مدرسه مزرعه با تاکید بر تولید محصولات سالم (مورد مطالعه: گوجه فرنگی کاران بخش کاکی). پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 9(2 (پیاپی 34))، 47-59. SID. https://sid.ir/paper/189966/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی زینب، احمدوند مصطفی. اثربخشی رهیافت مدرسه مزرعه با تاکید بر تولید محصولات سالم (مورد مطالعه: گوجه فرنگی کاران بخش کاکی). پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی[Internet]. 1395؛9(2 (پیاپی 34)):47-59. Available from: https://sid.ir/paper/189966/fa

    IEEE: کپی

    زینب احمدی، و مصطفی احمدوند، “اثربخشی رهیافت مدرسه مزرعه با تاکید بر تولید محصولات سالم (مورد مطالعه: گوجه فرنگی کاران بخش کاکی)،” پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، vol. 9، no. 2 (پیاپی 34)، pp. 47–59، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/189966/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button