Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,227
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

429
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی روش های کاهش ارتعاشات ناشی از خطوط مترو بر سازه های سطحی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 روشهای کاهش ارتعاشات منتشره در محیط زمین و کاهش مزاحمت های آن در مناطق شهری با توجه به توسعه روز افزون مترو, از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در تحقیق حاضر, ضمن مدلسازی فونداسیون ساختمان, بار ناشی از طبقات, تونل مترو و خاک محیط اطراف آن, ترانشه ای توپر در فاصله 10 متری از مرکز تونل و بلوکی افقی در زیر فونداسیون ساختمان به عنوان دو راهکار برای کاهش ارتعاشات, مورد ارزیابی قرار گرفته اند. همچنین اثر وزن ساختمان در میزان دریافت ارتعاشات برای ساختمان های 1, 5 و 10 طبقه بررسی شده است. ابتدا, مدلسازی مناسب مساله و شرایط مرزی آن در انتشار امواج مورد بررسی قرار داده شده است. سپس میرایی ماکزیمم شتاب حاصل از قطار در سطح زمین, با داده های مدل معتمد و همکاران (2010) که با نرم افزار ABAQUS صورت گرفته است, برای معتبرسازی نرم افزار FLAC مقایسه شده است. در نهایت اثرات وزن ساختمان و دو پارامتر ترانشه توپر و بلوک افقی شامل ضخامت و سرعت موج برشی در کاهش این ارتعاشات بر سازه های مجاور در سطح به صورت مدلسازی عددی توسط نرم افزار FLAC 5.0 مطالعه شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش وزن ساختمان میزان ارتعاشات دریافت شده در فونداسیون به دلیل افزایش سطح تنش زیر ساختمان کاهش می یابد. علاوه بر این, افزایش در سرعت موج برشی و ضخامت موانع باعث افزایش در میزان کاهش ارتعاشات می شود به طوری که پارامتر سرعت موج برشی در ترانشه توپر و پارامتر ضخامت در بلوک افقی موثرتر عمل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی محمدی، محمد، پورحسینی، رضا، و بازیار، محمدحسین. (1395). ارزیابی روش های کاهش ارتعاشات ناشی از خطوط مترو بر سازه های سطحی. پژوهشنامه حمل و نقل، 13(3 (پیاپی 48))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/500233/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی محمدی محمد، پورحسینی رضا، بازیار محمدحسین. ارزیابی روش های کاهش ارتعاشات ناشی از خطوط مترو بر سازه های سطحی. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1395؛13(3 (پیاپی 48)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/500233/fa

    IEEE: کپی

    محمد حاجی محمدی، رضا پورحسینی، و محمدحسین بازیار، “ارزیابی روش های کاهش ارتعاشات ناشی از خطوط مترو بر سازه های سطحی،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 13، no. 3 (پیاپی 48)، pp. 0–0، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/500233/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا