Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,041
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

773
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معماری مصرفی، تحلیلی معناشناختی بر پدیده مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 28

چکیده

 فرهنگ معاصر و به عبارت بهتر فرهنگ جامعه مدرن آکنده است از اخلاق مصرف, مشخصه ای که در دوره اخیر با گسترش نقش بازار آزاد (برآمده از نئولیبرالیسم اقتصادی) و افزایش نقش تصویر در فرایندهایی از بازی های معنایی پسامدرن شکل دیگری به خود گرفته است. از سوی دیگر فضاهای تجاری و مال ها, امروز به دلیل ماهیت سرپوشیده شان بیش از گذشته مرز بین مطالعات معماری و شهرسازی را کمرنگ کرده و تحلیل های اجتماعی-مکانی خاص خود را می طلبند. این موضوع با توجه به نقش فضاهای عمومی شهری و معماری در زندگی روزمره افراد جامعه از یک سو, و تغییر معنای تولید شده در محیط های پساصنعت و پسامدرن از سوی دیگر, اهمیت بیشتری می یابد و لزوم پرداختن به موضوع مصرف, خصوصا از زاویه ای معناشناختی در مطالعات معماری و شهری را ایجاب می کند.هدف: این پژوهش در حوزه ای میان رشته ای به دنبال ارایه یک چارچوب برای تحلیل معنای محیطی مبتنی بر نظام تولید و مصرف فضا در مراکز خرید بزرگ شهری است. همچنین سوال مقاله عبارت است از اینکه چگونه می توان معنای محیطی را از دریچه نظام تولید-مصرف فضا در مال ها و مراکز خرید مورد تحلیل قرار داد؟ روش تحقیق: برای پاسخ به سوال فوق با روشی مبتنی بر استدلال منطقی و تحلیل محتوا چارچوبی اولیه برای تحلیل معناشناختی فضاهای مصرفی معماری تدوین شده و معانی ادراکی و تداعی گرایانه ناظر بر انواع مصرف فضا را مبتنی بر عناصر ثابت, نیمه ثابت و غیرثابت آنها در مراکز تجاری (با نگاهی به تهران معاصر) دسته بندی می شوند.نتایج: نتایج این پژوهش نشان می دهد علی رغم اینکه طراحان این مراکز تلاش زیادی برای ایجاد فضایی با کیفیت (به زعم خود) و تولید معانی تداعی گر در ذهن مخاطبین, پیش از ورود به فضا و استفاده از آن, انجام داده اند, لیکن آنچه پس از تجربه فضا توسط مخاطبان و مصرف آن در خلال زندگی روزمره باقی می ماند, نه معانی تداعی گرایانه کامل و اصیل بلکه بیشتر معانی ادراکی مبتنی بر تصویرهای بزک شده و کولاژگونه پسامدرن است. همچنین به نظر می رسد حضور «فقرا» و «اقلیت های فرهنگی» در مراکز اغنیا, با سبک زدایی از سبک های منحصر به فرد تولید شده به واسطه نوع کالاها, کیفیات معماری و موقعیت جغرافیایی این مراکز, نظام معنایی تولید شده به واسطه الگوهای سرمایه داری را متزلزل و دست خوش تغییر می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، علی، نصیرسلامی، سیدمحمدرضا، سلطان زاده، حسین، و هاشم نژادشیرازی، هاشم. (1397). معماری مصرفی, تحلیلی معناشناختی بر پدیده مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری. باغ نظر، 15(59 )، 17-28. SID. https://sid.ir/paper/513937/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری علی، نصیرسلامی سیدمحمدرضا، سلطان زاده حسین، هاشم نژادشیرازی هاشم. معماری مصرفی, تحلیلی معناشناختی بر پدیده مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری. باغ نظر[Internet]. 1397؛15(59 ):17-28. Available from: https://sid.ir/paper/513937/fa

    IEEE: کپی

    علی عسگری، سیدمحمدرضا نصیرسلامی، حسین سلطان زاده، و هاشم هاشم نژادشیرازی، “معماری مصرفی, تحلیلی معناشناختی بر پدیده مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری،” باغ نظر، vol. 15، no. 59 ، pp. 17–28، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/513937/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا