Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

673
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عوامل کالبدی مؤثر بر الگوهای مصرف فرهنگی در مراکز خرید، مورد مطالعاتی: مراکز خرید پالادیوم، کوروش و تیراژه شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 166

چکیده

 در دهه های گذشته چیستی شهر وامدار مجموعه عوامل سرزمینی, ارتباطات هم پیوند و چندلایه میان عوامل سازنده خود بوده است. درحالی که اکنون بخش مهمی از این چیستی به برخورداری یا عدم برخورداری از نشانه ها, کارکردها و کالبدها تقلیل پیدا کرده است. یکی از نتایج این تغییرات, شکل گیری روزافزون مراکز کارکردگرایانه مانند مراکز خرید است. مراکزی که به عنوان بستری برای رویدادهای مصرف گرایانه معرفی می شوند. شواهد حاکی از آن است که دگرگونی فرهنگی در کارکرد مراکز خرید به وجود آمده است که منجر به پیدایش گونه های جدیدی از مصرف فرهنگی و درنتیجه تغییرات کالبدی در این مراکز شده است. لذا مقاله حاضر, بر اساس نگرش به دست آمده از پیشینه پژوهش های مرتبط با انتخاب سه مرکز خرید به مقایسه شاخص های مورد توجه در آن ها می پردازد. این پژوهش, از نظر هدف, کاربردی و از حیث ماهیت, توصیفی-تحلیلی است. جمع آوری داده های نظری به صورت اسنادی-کتابخانه ای و داده های میدانی با ابزار مشاهده و پرسشنامه انجام گرفته است. بدین صورت که پس از مطالعه ادبیات نظری بحث مصرف فرهنگی, 21 معیار جهت سنجش موردهای مطالعاتی استخراج و در قالب 10 عامل کالبدی موردبررسی قرار گرفت. همچنین اطلاعات مورد نیاز جهت سنجش نمونه ها با استفاده از روش مشاهده هدفمند به همراه تکمیل 300 پرسشنامه توسط مراجعه کنندگان به دست آمد و با استفاده از تکنیک داده کاوی در محیط نرم افزار IBM Spss Modeler مورد پردازش قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرضیه مطرح شده درخصوص تأثیر عوامل کالبدی بر الگوهای مصرف, در بسیاری موارد می تواند فرآیند تغییرات را توضیح دهد, همچنین به نظر می رسد که مراکز خرید, بخشی از فرهنگ موقتی افرادی است که اوقات خود را در آنجا سپری می کنند و فضاها و مکان های موجود در آن ها, نه تنها بخش هایی از مصرف بوده, بلکه خود نیز مصرف می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی پوررودسری، محیا، علی محمدی، پریسا، و معظمی، منوچهر. (1399). ارزیابی عوامل کالبدی مؤثر بر الگوهای مصرف فرهنگی در مراکز خرید, مورد مطالعاتی: مراکز خرید پالادیوم, کوروش و تیراژه شهر تهران. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 13(30 )، 151-166. SID. https://sid.ir/paper/202269/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی پوررودسری محیا، علی محمدی پریسا، معظمی منوچهر. ارزیابی عوامل کالبدی مؤثر بر الگوهای مصرف فرهنگی در مراکز خرید, مورد مطالعاتی: مراکز خرید پالادیوم, کوروش و تیراژه شهر تهران. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1399؛13(30 ):151-166. Available from: https://sid.ir/paper/202269/fa

    IEEE: کپی

    محیا صادقی پوررودسری، پریسا علی محمدی، و منوچهر معظمی، “ارزیابی عوامل کالبدی مؤثر بر الگوهای مصرف فرهنگی در مراکز خرید, مورد مطالعاتی: مراکز خرید پالادیوم, کوروش و تیراژه شهر تهران،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 13، no. 30 ، pp. 151–166، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202269/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا