مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,099
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی نقش اسفنکس در هنر هخامنشی و هنر سلجوقی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 70

چکیده

 یان مسئله: اسفنکس از انواع نقوش جانوران ترکیبی است که انسان پیشین آن را با ذهن و تخیل خودش آفرید و در طی ادوار مختلف تاریخی, با مفاهیم و ظواهر متفاوت پرورش داد. این نقش در ایران هم نمود پیدا کرد و در دوران باستانی و اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. با وجود کاربرد و اهمیت اسفنکس در دوره های تاریخی ایران, این نقش کمتر مورد بررسی و قیاس قرار گرفته و کماکان با نقاط مبهمی روبروست. لذا در این تحقیق به بررسی نقش اسفنکس به عنوان نقشی پرکاربرد در دو دوره تاریخی ایران, هخامنشیان در دوران باستانی و سلجوقیان در دوران اسلامی پرداخته شده است. هدف: هدف از این پژوهش, یافتن تفاوت ها و شباهت های مابین نقش اسفنکس در دو دوره هخامنشی و سلجوقی با رویکردی تطبیقی است. روش پژوهش: در راستای دستیابی به هدف, تصاویر اسفنکس ها در دوره هخامنشی و سلجوقی و مفاهیم مرتبط با آن, جستجو و با تکیه بر روش توصیفی به توصیف مشخصات هر یک در جداولی جداگانه پرداخته, مهم ترین ویژگی های ساختاری نقوش, مشخص شد و با رویکرد تحلیلی دلایل و منابع احتمالی کاربرد آنها مورد بحث و تحلیل قرار داده شده است. علاوه بر این, از منظر بصری آنها را مورد بررسی قرار داده و در انتها با یکدیگر تطبیق داده شدند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نمایانگر وجوه اشتراک و افتراق نقش اسفنکس در این دو دوره است. به طور کلی می توان گفت در اغلب موارد, نقش اسفنکس در دو هنر هخامنشیان و سلجوقیان از لحاظ ویژگی های ساختاری متفاوتند ولی از لحاظ مفاهیم و نقش کاربردی آن با یکدیگر نقاط اشتراک زیادی دارند. در بررسی بصری نیز مشخص شد که هر دوی آنها از منظر ترکیب بندی, ریتم و نوع خط به یکدیگر شباهت دارند. این نقش در دوره هخامنشی نماد خورشید, قدرت شاهنشاهی, محافظ درخت زندگی و نگهبان کاخ بوده, در دو طرف درخت مقدس با مفهوم نیایش در ارتباط بوده و در دوره سلجوقی, نماد خورشید, برکت, وجوه عرفانی, صور فلکی, سحر و جادو, نگهبان قصر, محافظ درخت زندگی, و در دو طرف درخت زندگی با مفهوم نیایش مرتبط است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریف زاده، محمدرضا، و فیضی مقدم، الهه. (1397). مطالعه تطبیقی نقش اسفنکس در هنر هخامنشی و هنر سلجوقی. باغ نظر، 15(64 )، 53-70. SID. https://sid.ir/paper/516835/fa

    Vancouver: کپی

    شریف زاده محمدرضا، فیضی مقدم الهه. مطالعه تطبیقی نقش اسفنکس در هنر هخامنشی و هنر سلجوقی. باغ نظر[Internet]. 1397؛15(64 ):53-70. Available from: https://sid.ir/paper/516835/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا شریف زاده، و الهه فیضی مقدم، “مطالعه تطبیقی نقش اسفنکس در هنر هخامنشی و هنر سلجوقی،” باغ نظر، vol. 15، no. 64 ، pp. 53–70، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516835/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button